محققان یک قدم به اثبات وجود آب در مریخ نزدیک شدند

کشف سنگ عقیق یا ٱپال در مریخ توسط مریخ نورد کنجکاوی باعث شد تا محققان نسبت به وجود منبع آب در این سیاره امیدوار شوند. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بطور بالقوه وجود سنگ عقیق در مریخ می تواند نشانه ای از وجود آب در این سیاره باشد. در حالت کلی در […]

کشف سنگ عقیق یا ٱپال در مریخ توسط مریخ نورد کنجکاوی باعث شد تا محققان نسبت به وجود منبع آب در این سیاره امیدوار شوند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بطور بالقوه وجود سنگ عقیق در مریخ می تواند نشانه ای از وجود آب در این سیاره باشد. در حالت کلی در صورت ترکیب آب با سنگ های غنی از سیلیس و ته نشین شدن آن در شکاف های سنگ، توده جامدی به نام عقیق تشکیل میشود.

در زمین بیشترین منابع عقیق در استرالیا و اتیوپی قرار دارند. اما بنظر می رسد اکنون منبع دیگری برای این سنگ پیدا شده است. مریخ نورد کنجکاوی پیش ازاین سنگ های بسیاری را روی سطح این سیاره جمع آوری کرده بود. اکنون نمونه هایی از این سنگ ها با روش جدید محققان دانشگاه ایالتی آریزونا تجزیه و تحلیل شدند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد بخش عمده این سنگ ها آب و سیلیس است که ماده تشکیل دهنده عقیق به شمار می رود. این سنگ در بین سنگ های بیشمار جمع شده توسط مریخ نورد کنجکاوی کشف شده است.

تراویس گابریل، محقق ارشد و یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: تجزیه و تحلیل با ابزار جدید نشان می دهد بین همه هاله های شکستگی که پیش از این مشاهده شده بود، شباهت وجود دارد. این شکستگی ها بسیار گسترده بوده و احتمالا مملو از عقیق هستند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۰۸ یک مدارگرد شناسایی موفق به کشف لکه های بزرگی روی سطح مریخ شده بود که شامل رسوبات سیلیس هیدراته بود. اما کشف اخیر نشان می دهد این ماده بیشتر از تصورات قبلی گسترش یافته است. بنابراین می توان گفت آب موجود در مریخ بیشتر از آنچه تصور میشد خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال