شواهد پژوهشگران وجود فتوسنتز در ابرهای سیاره زهره را امکان‌پذیر می داند

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود اعلام کردند امکان فتوسنتز در ابرهای سیاره زهره وجود دارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران شواهدی را ارائه داده‌اند که احتمال وجود گاز فسفین در اتسفر سیاره زهره را نشان می دهد. به همین دلیل برخی از این پژوهشگران امکان فتوسنتز و وجود حیات را در […]

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود اعلام کردند امکان فتوسنتز در ابرهای سیاره زهره وجود دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران شواهدی را ارائه داده‌اند که احتمال وجود گاز فسفین در اتسفر سیاره زهره را نشان می دهد. به همین دلیل برخی از این پژوهشگران امکان فتوسنتز و وجود حیات را در این سیاره به دور از ذهن نمی دانند. زیرا وجود این گاز می‌تواند منشأ زیستی داشته باشد. البته وجود حیات در این سیاره سوزان بعید به نظر می رسد. اما دانشمندان می گویند امکان حیات در بالای ابرها و بالاتر از سطح سوزان عجیب نخواهد بود.

این دانشمندان معتقدند تابش خورشید در ارتفاع های خاص سیاره زهره همانند روی سطح زمین نبوده و امکان دارد در هوا برخی میکروب‌های فتوسنتز کننده معلق بتوانند زنده بمانند. از طرفی وجود یک لایه ضخیم از ابر میتواند علاوه بر محافظت از تابش فرابنفش با اسیدیته کمتر محیط بهتری را برای حیات فراهم کند.

 به گفته پژوهشگران برای زیست پذیری سیاره زهره محیط مناسبی ندارد. زیرا اتمسفر ضخیم این سیاره سطح آن را به یک جهنم تبدیل کرده است. همچنین وجود کربن دی اکسید در اتمسفر که در این سیاره با سرعت بسیار زیاد در حال گردش است باعث ایجاد بادهای شدید می شود. در آسمان آن نیز ابرهای غلیظ اسید سولفوریک وجود دارد و فشار اتمسفر آن در ارتفاع صفر صد برابر زمین است. دمای این سیاره به طور متوسط به ۴۷۱ درجه سانتیگراد می رسد.

 همه این مشخصات باعث شد تا وجود گاز فسفین در اتمسفر این سیاره باعث تغییر نظر در بین دانشمندان شود. زیرا عامل اصلی وجود این گاز حضور میکروارگانیسم ها است. به طور مثال در زمین گاز فسفین را در اکوسیستم‌های دارای اکسیژن مانند مردابها و لجن ها می توان یافت. برای امکان سنجی منشا زیستی گاز فسفین در سیاره زهره به تجزیه و تحلیل زیست پذیری این سیاره نیاز است. به همین دلیل دانشمندان بخش پلی تکنیک دانشگاه ایالتی کالیفرنیا آغاز به تجزیه و تحلیل این پژوهش کرده اند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال