محققان سرعت صوت در سیاره مریخ را کمتر از زمین می دانند

اخیراً داده‌هایی توسط مریخ نورد استقامت ارسال شده است که نشان می دهد سرعت صوت در مریخ و زمین متفاوت است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا از تجزیه و تحلیل صدا های ضبط شده توسط مریخ نورد استقامت به نتایج جدیدی در مورد سرعت صوت در مریخ […]

اخیراً داده‌هایی توسط مریخ نورد استقامت ارسال شده است که نشان می دهد سرعت صوت در مریخ و زمین متفاوت است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا از تجزیه و تحلیل صدا های ضبط شده توسط مریخ نورد استقامت به نتایج جدیدی در مورد سرعت صوت در مریخ دست پیدا کردند. این سرعت به دلیل اتمسفر نازک و همچنین دی‌اکسید کربن متفاوت در ارتفاع های صوت پایین و بالا به دو صورت است.

سرعت صوت همان سرعت یک موج صوتی در زمان یک ثانیه در یک سیال تعریف می شود. از طرفی زیر و بمی یا ارتفاع صوت کیفیتی است. اخیراً دانشمندان با بررسی صداهای ضبط شده در مریخ متوجه شدند صداها در مریخ به دلیل داشتن جو بسیار نازک با چه سرعتی حرکت می کند. همچنین با استفاده از این صدا ها می توان تغییرات فشار هوا در این سیاره را بررسی کرد.

با کمک این صداهای ضبط شده می توان وضعیت مریخ نورد استقامت را نیز به دست آورد. در حالت کلی سرعت صوت در زمین حدود ۳۴۰ متر در ثانیه است. اما در مریخ در ارتفاع صوت کم این سرعت به ۲۴۰ متر در ثانیه می رسد و در ارتفاع صوت بلند نیز ۲۵۰ متر در ثانیه خواهد بود. دلیل آن نیز می‌تواند جو سرد کربن دی اکسید و اثر آن بر سرعت صوت باشد. این درحالی است که پیش از این بدون بررسی صداهای ضبط شده چنین پدیده ای کشف نشده بود.

مریخ‌نورد استقامت هم اکنون در مریخ در حال ماموریت های مریخی است تا نشانه هایی از آب و حیات باستانی را در این سیاره سرخ پیدا کند. این مریخ نورد در سال ۲۰۲۱ در نزدیکی دهانه جزرو فرود آمد. پس از گذشت یک سال زمینی از کاوش در مناطقی مانند جنوب و غرب اکنون این مریخ نورد قصد دارد با بازگشت به محل فرود خود تحقیقات دیگری را در دلتای باستانی انجام دهد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال