دانشمندان سیم مایعی تولید کرده‌اند که مانند تار عنکبوت عمل می‌کند

ویژگی‎های تار عنکبوت باعث می‎شود با چیزی شگفت‎انگیز روبرو باشیم که دنیایی از سوالات را با خود نیز به همراه می‎آورد و علاوه بر این سبب می‎شود ساختن نمونه‎های مصنوعی آن در آزمایشگاه مشکل باشد، ولی حالا تیمی از محققان عقیده دارند یکی از جنبه‎های مرموز و معماگونه را در رابطه با تار عنکبوت حل […]

ویژگی‎های تار عنکبوت باعث می‎شود با چیزی شگفت‎انگیز روبرو باشیم که دنیایی از سوالات را با خود نیز به همراه می‎آورد و علاوه بر این سبب می‎شود ساختن نمونه‎های مصنوعی آن در آزمایشگاه مشکل باشد، ولی حالا تیمی از محققان عقیده دارند یکی از جنبه‎های مرموز و معماگونه را در رابطه با تار عنکبوت حل کرده‎اند یعنی: چطور حتی زمانی که تار عنکبوت کش داده می‎شود سفت و محکم باقی می‎ماند؟

طبق مقاله‎ی جدیدی که در مجله‎ی علمی و معتبر PNAS منتشر شده است، دلیل این سوال به قطره‎های کوچک “چسب آبکی” بر می‎گردد که تار عنکبوت را می‎پوشاند و به عنوان یک قرقره عمل می‎کند که نخ سست را چرخانده و آن را در برابر کش یافتن یا ضعیف شدن حفظ می‎کند، در نتیجه تعادل خوبی بین قابلیت ارتجاعی تار و سطح کشش قطره‎های کوچک چسبناک وجود دارد. تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه‎ فرانسوی Pierre et Marie Curie با الهام گرفتن از این قضیه با استفاده از تارهای (رشته‎ها) پلاستیکی روکش‎گذاری شده با قطره‎های کوچک روغن موفق به بازسازی این امر شده‎اند.

طبق گفته‎ی رهبر این تیم دکتر Hervé Elettro، این تار عنکبوت مصنوعی که این تیم اسم آن‎ را “سیم مایع” گذاشته است می‎تواند در زمینه‎‏ی صنایع مواد، مهندسی و پزشکی بسیار مفید باشد.

Elettro این چنین گفته است “نخ‎های هیبریدی الهام گرفته از دنیای زیستی ما را عملا از هر ذره‎ای می‎توان ساخت. از این یافته‎های جدید می‎توان در رابطه با طیف وسیعی از جنبه‎های کاربردی نظیر ریز ساختاری ساختارهای پیچیده، میکرو موتورهای برگشت‎پذیر یا سیستم‎های خود کششی قابل توسعه، استفاده کرد.”

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال