کشف محققان در مورد خنک بودن نقاط گرم زمین در جزیره های آتشفشانی

زمین شناسان در تحقیقات اخیر خود متوجه شدند برخلاف آنچه تاکنون تصور می شد دمای زمین در نقاط گرم و هات اسپات ها مانند جزیره های آتشفشانی داغ نبوده و خنک هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات اخیر زمین شناسان نشان می دهد در واقع منشا نقاط گرم زمین سنگ های […]

زمین شناسان در تحقیقات اخیر خود متوجه شدند برخلاف آنچه تاکنون تصور می شد دمای زمین در نقاط گرم و هات اسپات ها مانند جزیره های آتشفشانی داغ نبوده و خنک هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات اخیر زمین شناسان نشان می دهد در واقع منشا نقاط گرم زمین سنگ های جدا شده از هسته زمین نیستند. درحالیکه آتشفشانها از برخورد حرکت صفحه های تکتونیکی تشکیل می شوند اما زمین شناسان معتقدند این آتشفشانها در وسط این صفحه ها ایجاد شده و منشاء نقاط داغ همان ستون های گوشتی هستند.

 این ستون ها شامل سنگ های داغ از اعماق گوشته و حرکت آنها به نزدیکی پوسته هستند. تاکنون تصور می شد دمای هات اسپات ها نسبت به لبه های میان اقیانوس ۱۰۰ تا ۳۰۰ درجه سلسیوس گرم تر است. اما اکنون این موضوع رد شده است.

در واقع منشا نقاط داغ ستون های قارچ مانند متشکل از سنگ های داغ هستند. گدازه ها نیز از میان این لبه ها به بیرون ریخته و باعث باز شدن صفحه های تکتونیکی می‌شوند. این در حالیست که یافته های اخیر محققان با مدل قبلی شناسایی شده سازگار نبوده است. زیرا پیش از این تصور می شود هات اسپات ها توسط واحدهای گرم دچار افزایش دما شده از هسته به سطح می‌آیند. اما یافته کنونی نشان می دهد که آنها در واقع خنک هستندو این گرما از طریق انتقال امواج لرزه ای درون زمین به آنها منتقل می شود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال