محققان عناصر کمیاب مورد نیاز ساخت تلفن‌همراه را از ضایعات زغال سنگ استخراج کردند

پژوهشگران توانستند با استفاده از ضایعات زغال‌سنگ عناصر کمیاب مورد نیاز برای ساخت تلفن‌های همراه را استخراج کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه رایس در آمریکا امکان استخراج عناصر کمیاب از ضایعات زغال سنگ را فراهم کردند. این پژوهشگران معتقدند می توان به جای حفاری زمین از ضایعات زغال سنگ […]

پژوهشگران توانستند با استفاده از ضایعات زغال‌سنگ عناصر کمیاب مورد نیاز برای ساخت تلفن‌های همراه را استخراج کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه رایس در آمریکا امکان استخراج عناصر کمیاب از ضایعات زغال سنگ را فراهم کردند. این پژوهشگران معتقدند می توان به جای حفاری زمین از ضایعات زغال سنگ عناصر کمیاب را برای ساخت تلفن های همراه وسایل نقلیه الکتریکی به دست آورد.

نئودیمیم، یوروپیوم و تربیوم از عناصر خاکی کمیاب محسوب می شوند که می توانند با کمک خواص مغناطیسی و الکترونیکی خود موتورهای خودروهای الکتریکی، توربین‌های بادی، فناوری‌های جدید و نمایشگرهای تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد. از طرفی این فلزات برای استخراج به هزینه زیادی نیاز دارند. زیرا برای استخراج آن باید منطقه وسیعی از زمین حفر شود.

جیمز تور پژوهشگر برای غلبه بر این مشکل از خاکستر بادی استفاده کرده است. این پودر سیاه رنگ یکی از ضایعات سوختن زغال سنگ در نیروگاه ها محسوب می شود. در این روش به نام گرمایش ژول فلاش خاکستر در لوله کوارتز قرار داده شده و جریان الکتریکی به مدت یک ثانیه از آن عبور می کند. به طوری که آن را تا ۳۰۰۰ درجه سیلسیوس گرم خواهد کرد. در اثر این گرما کره های شیشه میکروسکوپی درون خاکستر شکسته شده و فلزات از فسفات به شکل های اکسیدی تبدیل می شود. به گفته این محقق هر تن خاکستر بادی تنها شامل نیم کیلوگرم عناصر کمیاب خاک خواهد بود. اما با توجه به حجم زیاد خاکستر و ضایعات زغال سنگ مقدار عناصر خاکی کمیاب قابل استخراج نیز زیاد خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال