محققان به شباهت بیش از اندازه ماه به زمین پی بردند

محققان با بررسی نمونه گرانیت کشف شده در ماه متوجه شدند شباهت زمین به قمر خود بیش از تصورهای قبلی است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در زمان بررسی سطح ماه در سمت دور از اشعه مایکروویو استفاده کرده و موفق به شناسایی یک نقطه داغ شدند. به گفته آنان این […]

محققان با بررسی نمونه گرانیت کشف شده در ماه متوجه شدند شباهت زمین به قمر خود بیش از تصورهای قبلی است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در زمان بررسی سطح ماه در سمت دور از اشعه مایکروویو استفاده کرده و موفق به شناسایی یک نقطه داغ شدند. به گفته آنان این منطقه در واقع یک توده گرانیتی زیرسطحی بزرگ است و شباهت بیش از اندازه ماه به زمین را نشان میدهد.

سنگ های گرانیتی و رواج آنها در زمین به دلیل وجود آب فراوان و وجود صفحات تکتونیکی است. زیرا باعث ذوب شدن ‌و بازیافت مواد در پوسته می‌شوند. پیش از این تصور میشد این سنگ ها در دیگر نقاط این منظومه قرار ندارد. اما بررسی های اخیر نشان می دهد این تصور اشتباه بوده است.

داده های مربوط به فضاپیماهای چینی با نام چانگ ای ۱ و ۲ همراه با داده های مدارگرد شناسایی ماه ناسا و دیگر اطلاعات قدیمی با یکدیگر ترکیب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. متیو سیگلر، دانشمند موسسه علوم سیاره ای در این مورد می گوید: ما با کمک تجهیزاتی توانستیم طول موج های مایکروویو ارسالی از ماه توسط مدارگردهای چینی را بررسی و دمای زیر سطح را محاسبه کنیم. رادیومتری مایکروویو با کمک طول موج طولانی امکان زیر سطح را در اعماق بیشتر به وجود می آورد. محققان در این بررسی نقطه داغی را یافتند. که امکان توضیح آن توسط توپوگرافی وجود نداشت.

سیگلر در این مورد می گوید: گرمای اضافه کشف شده در واقع گرمای اضافی زمین است. این گرما روی سطح ماه پیش از این به عنوان یک آتشفشان مرده تلقی می‌شد. در حال حاضر تنها راه حل برای توجیه این گرما وجود یک سنگ بزرگ گرانیتی است که در اثر سرد شدن جسم ماگمایی زیر آتشفشان ایجاد شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال