پژوهشگران دوباره لکه های مرموز حلقه های زحل را مشاهده کردند

تصاویر اخیر هابل لکه های مرموزی را در حلقه های زحل نشان می دهد که هنوز محققان دلیلی برای تشکیل آن پیدا نکرده اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر حلقه های زحل از زیبایی های منظومه شمسی محسوب میشوند. اما دانشمندان می گویند هر حدود ۱۵ سال یکبار لکه […]

تصاویر اخیر هابل لکه های مرموزی را در حلقه های زحل نشان می دهد که هنوز محققان دلیلی برای تشکیل آن پیدا نکرده اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر حلقه های زحل از زیبایی های منظومه شمسی محسوب میشوند. اما دانشمندان می گویند هر حدود ۱۵ سال یکبار لکه هایی روی آن پدیدار میشود. این پدیده از ۴ دهه پیش تاکنون اتفاق می افتاد و علت آن نیز دانشمندان را گیج کرده است.

تصاویر اخیر هابل بار دیگر این لکه ها را نشان می دهد. در این تصاویر مشخص است که فصل پره چرخ سیاره در نوسان قرار دارد. این نام به دلیل شباهت لکه ها به پره های دوچرخه انتخاب شده است. هنوز علت پدیدار شدن این لکه ها مشخص نشده است. محققان امیدوارند با استفاده از داده های هابل بتوانند به درک بیشتر این موضوع دست پیدا کنند.

در سال های گذشته این لکه در زمان موسوم به اعتدال دیدار شده اند. اعتدال همان زمان بهار و پاییز در ساحل زحلی است. اکنون نیز اعتدال پاییزی نیمکره شمالی در سال ۲۰۲۵ اتفاق می افتد و این لکه ها نیز ۴ سال پیش از آن پدیدار می‌شوند. ناسا به دنبال کشف عامل پدیدار شدن و ناپدید شدن این نشانه ها در زمان های خاص است.

آخرین اعتدال زحل در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد. در آن زمان داده های مربوط به زحل توسط فضاپیمای ماشینی ارسال شده بود. این فضاپیما به پور این سیاره در حال انجام ماموریت بود. اما ماموریت این فضاپیما در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید. اکنون هابل وظیفه نظارت بر تغییرات رخ داده در زحل و دیگر سیارات را بر عهده دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال