زمین شناسان سرعت تغییرات اقلیمی را خارج از کنترل ارزیابی کردند

طبق مطالعات اخیر دانشمندان افزایش نرخ رشد کربن دی اکسید در زمان حال به حدی افزایش داشته است که ممکن است باعث انقراض جمعی بعدی در زمین شود. به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی تکنا، گرمایش جهانی در اثر افزایش مقدار کربن دی اکسید در جو به وجود آمده است که تاکنون به مرگ گونه […]

طبق مطالعات اخیر دانشمندان افزایش نرخ رشد کربن دی اکسید در زمان حال به حدی افزایش داشته است که ممکن است باعث انقراض جمعی بعدی در زمین شود.

به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی تکنا، گرمایش جهانی در اثر افزایش مقدار کربن دی اکسید در جو به وجود آمده است که تاکنون به مرگ گونه های زیاد جانوری و گیاهی منجر شد. پیش از این تنها در اثر فورانهای آتشفشانی یا برخورد سیارک ها به زمین انقراض جمعی اتفاق می افتاد اما اکنون تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی زمین را به سوی یک انقراض جمعی دیگر سوق می دهد.

اندرو گلیکسون زمین شناس آمریکایی در زمینه تاثیر سیارک ها و برخورد آن با زمین و همچنین آتشفشان خیزی و تغییرات اقلیمی تحقیقاتی را انجام داده است. به گفته وی انقراض دسته جمعی ناشی از افزایش سریع نرخ رشد کربن دی اکسید در زمان حال سریعتر از انقراض دایناسور ها اتفاق می‌افتد.

اثرات ناشی از گرمایش زمین و اثر آن بر طبیعت که در اثر اقدامات انسانی ایجاد شده است نشان می دهد باید اقدامات سریع تری در این زمینه صورت گیرد. در حالی که بسیاری از گونه‌های جانوری می‌توانند خود را با تغییرات زیست محیطی وفق دهند اما در صورت تغییرات بزرگ این گونه ها نیز منقرض خواهند شد. به عنوان مثال اصابت یک سیارک به زمین حدود ۶۶ میلیون سال پیش نیز باعث ایجاد ذرات ریز سنگ در هوا و آتش سوزی جنگلها در سراسر زمین شد. این آتش سوزی ها کربن دی اکسید زیادی را را به وجود آورد که در اثر آن دمای زمین افزایش داشته و سطح آب دریاها بالا تر آمد و اقیانوس‌ها نیز اسیدی شدند. این موضوع باعث انقراض ۸۰% گونه ها از جمله دایناسور ها شد.

طبق تحقیقات اخیر غلظت کربن دی اکسید کنونی در جو هنوز به اندازه ۶۵ میلیون سال پیش نرسیده است، اما افزایش نرخ ورود آن به معنی تغییرات سریع تر اقلیمی خواهد بود. به طوری که امکان وفق دادن حیوانات و گیاهان با آن وجود ندارد. گزارش اخیر ایالات متحده از انقراض حدود یک میلیون گونه حیوانی و گیاهی در آینده‌ای نزدیک خبر می دهد و یکی از دلایل مهم آن نیز تغییرات اقلیمی عنوان شده است.

 به گفته بسیاری از محققان این تغییرات در حال رسیدن به نقطه اوج است که پس از آن تغییراتی سریع و غیرقابل برگشت اتفاق خواهد افتاد که در نهایت وقایع ویرانگر را به وجود می آورد. یکی از نشانه‌های آن نیز افزایش دمای قطب ها و آب شدن یخ های زیاد است که باعث ضعیف شدن جریان جتی قطبی نیز شده است. تنها در صورت کاهش نرخ ورود کربن دی اکسید به هوا می توان از انقراض جمعی بعدی اجتناب کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال