محققان ارتباط شگفت انگیز موسیقی و سلامت مغز را تایید کردند

محققان می‌گویند نواختن ساز و یا گوش دادن به موسیقی علاوه بر یک علاقه هنری می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان در مطالعات اخیر خود با هدف کاهش افراد مبتلا به زوال عقلی در دنیا به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن این […]

محققان می‌گویند نواختن ساز و یا گوش دادن به موسیقی علاوه بر یک علاقه هنری می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان در مطالعات اخیر خود با هدف کاهش افراد مبتلا به زوال عقلی در دنیا به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن این بیماری در افراد هستند. محققان دانشگاه اکستر در بریتانیا روی ۱۱۰۷ فرد بالای ۴۰ سال نظارت کرده و داده‌هایی را در مورد آنها جمع آوری کردند. در این مطالعه توانایی‌های شناختی افراد در مقابل توانایی موسیقی‌های آنها به صورت خود اظهاری جمع آوری و بررسی شد. داده‌های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد عملکرد حافظه کاری و اجرایی گروهی از شرکت کنندگان با توانایی نواختن یک ساز موسیقی به طور قابل توجهی نسبت به دیگران بهتر است. همچنین در این داده‌ها ارتباطات بین آواز خواندن توانایی کلی موسیقی و حافظه کاری افراد نیز بررسی شد.

آن کوربت، روانشناس دانشگاه اکسترن در مورد این مطالعه می‌گوید: پیش از این مطالعات متعددی به تاثیر موسیقی روی سلامت مغز پرداخته است. به طور کلی افرادی که اهل موسیقی هستند بهتر می‌توانند روی انعطاف پذیری مغز تسلط داشته باشند که از آن به عنوان ذخیره شناختی یاد می‌شود.

بر اساس این تفکر افراد دارای ذخیره شناختی بیشتر، کمتر مستعد بیماری‌های زوال عقل خواهند بود. با وجود شواهدی که نشان پیوند قوی در این مطالعه است بررسی انجام گرفته امکان اثبات رابطه علی و معلولی نبوده و عوامل دیگری نیز در این زمینه دخالت دارند. به عنوان مثال افراد دارای درآمد بالاتر علاوه بر یادگیری موسیقی رژیم غذایی با کیفیت تری را نیز در اختیار دارند. این رژیم غذایی می‌تواند بهتر از موسیقی باعث بهبود عملکرد مغز شود. نواختن ساز و تمرین آن می‌تواند برای مغز بسیار موثر باشد. پیش از این نیز در مطالعات گذشته این احتمال مورد تایید قرار گرفته بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال