محققان موفق به مشاهده بزرگترین فوران خورشیدی تاریخ شدند

مدارگرد خورشیدی توانست بزرگترین شراره خورشیدی تاریخ را در فاصله اوج میلیونها کیلومتر از سطح خورشید بود به ثبت برساند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مدارگرد خورشیدی ناسا و آژانس فضایی اروپا بزرگترین فوران خورشیدی را که تا میلیون ها کیلومتر از سطح خورشید فراتر رفته است ثبت کرد. مدارگرد خورشیدی که […]

مدارگرد خورشیدی توانست بزرگترین شراره خورشیدی تاریخ را در فاصله اوج میلیونها کیلومتر از سطح خورشید بود به ثبت برساند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مدارگرد خورشیدی ناسا و آژانس فضایی اروپا بزرگترین فوران خورشیدی را که تا میلیون ها کیلومتر از سطح خورشید فراتر رفته است ثبت کرد.

مدارگرد خورشیدی که با هدف رصد خورشید از مرکز فضایی کندی در سال ۲۰۲۰ به مدار خورشید ارسال شده بود می تواند اندازه گیری دقیق از هلیوسفر خورشید و باد های خورشیدی انجام دهد. همچنین امکان مشاهده دقیق مناطق قطبی خورشید توسط این مدارگرد وجود دارد. تصاویر خیره کننده ارسالی توسط این مدارگرد فوران برجستگی خورشیدی را تا یک میلیون کیلومتر در فضا نشان میدهد. طبق گفته آژانس فضایی اروپا این فوران به شدت قوی بوده به طوری که خوانش الکترون، پروتون ها و یون های سنگین توسط مانیتور تشعشع با افزایش درتشخیص همراه بوده است.

شراره خورشیدی نتیجه انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید است که طی آن انرژی بسیار زیادی آزاد می شود. که میزان آن حدود یک ششم انرژی سطح خورشید در هر دقیقه است. البته در دیگر ستارگان نیز چنین پدیده ای به عنوان شراره ستاره ای وجود دارد. این پدیده با ایجاد پلاسمای گرم تا دمای چندین میلیون درجه لایه های سطح خورشید را تحت تاثیر قرار می دهد.

تصاویر ثبت شده با کمک ابزار تصویرگر فرابنفش شدید مدارگرد خورشیدی به دست آمده است. این تصویرگر به طور کامل تمام دیسک خورشیدی را تحت نظارت داشته و آن را رصد میکند. به گفته آژانس فضایی اروپا این رویداد از بزرگترین رویدادهای در نوع خود محسوب می شود و دانشمندان برای اولین بار با مشاهده این داده ها می توانند به چگونگی اتصال رویداد هایی مانند این پدیده به دیسک خورشیدی دست پیدا کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال