محققان از ترمیم لایه ازون در منطقه جنوبگان خبر داده اند

مطالعات جدید دانشمندان از ترمیم لایه ازون حکایت دارد. طبق بررسی هایی که در مورد لایه ازون در مناطقی مانند قاره جنوبگان انجام شده نشان می دهد که این لایه در حال ترمیم شدن است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از Daily Mail،  لایه ازون به دلیل کاهش مصرف […]

مطالعات جدید دانشمندان از ترمیم لایه ازون حکایت دارد. طبق بررسی هایی که در مورد لایه ازون در مناطقی مانند قاره جنوبگان انجام شده نشان می دهد که این لایه در حال ترمیم شدن است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از Daily Mail،  لایه ازون به دلیل کاهش مصرف مواد مضر برای این لایه در حال ترمیم است. ممنوعیت استفاده از مواد سمی از بین برنده لایه ازون از طریق معاهده مونترال در 30 سال قبل تصویب شد و تا همچنان پابرجاست. محققان دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) طی بررسی های خود متوجه شدند مهمترین اثر حفره لایه ازون  به نام جریان جت (Jet stream) که در نیمکره جنوبی در حرکت بود، متوقف شده است. این جریان در اثر از بین رفتن لایه ازون د منطقه جنوب اتفاق افتاده بود.

البته محققان معتقدند که این اثر موقتی بوده و دوباره با افزایش دی اکسیدکربن و مواد مخرب لایه ازون در مناطق صنعتی مانند کشور چین باردیگر روند تخریبی ادامه پیدا خواهد کرد. یکی از اثرات افزایش جریان جتی در جنوبگان عریض تر شدن جریان بوجودآورنده طوفان ها و تغییر الگوی بارشی و جریان های اقیانوسی در در نیمکره جنوبی بود. این موضوع باعث ایجاد خشکسالی در استرالیا شد. محققان با بررسی مدل های رایانه ای امیدوارند با ترمیم لایه ازون و توقف جریان جتی به سمت جنوب باردیگر بارندگی در استرالیا افزایش یابد.

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال