ابزار جدید محققان میتواند ویدیو های جعلی فیک را تشخیص دهد

تاکنون از ویدئوهای جعلی در زمینه های مختلف و برای اهداف شوم استفاده شده است. با پیشرفت این تکنولوژی در آینده تشخیص ویدئوهای جعلی از واقعی سخت تر نیز خواهد شد. اکنون محققان ابزار جدیدی را با استفاده از هوش مصنوعی توسعه دادند تا بتواند این ویدئوی جعلی را به درستی تشخیص دهد. به گزارش […]

تاکنون از ویدئوهای جعلی در زمینه های مختلف و برای اهداف شوم استفاده شده است. با پیشرفت این تکنولوژی در آینده تشخیص ویدئوهای جعلی از واقعی سخت تر نیز خواهد شد. اکنون محققان ابزار جدیدی را با استفاده از هوش مصنوعی توسعه دادند تا بتواند این ویدئوی جعلی را به درستی تشخیص دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان ابزار جدیدی را توسعه دادند که در آن برای تشخیص جعلی بودن ویدیو ها از انعکاس نور در چشم استفاده می کند. این ویدئوهای فیک می توانند با استفاده از انتشار اطلاعات نادرست اهداف شوم بسیاری را دنبال کند. در آزمایشی که با کمک این ابزار انجام گرفته است تشخیص ویدئوهای فیک از واقعی حدود 94 درصد موارد با موفقیت همراه بوده است.

در این ابزار برای تشخیص واقعی بودن ویدئو از تجزیه و تحلیل قرنیه ها استفاده می کنند. قرنیه ها سطحی آیینه مانند دارند و می‌توانند در مقابل نور حالت بازتابی داشته باشند. به این ترتیب امکان شناسایی ویدیو های دیپ فیک میسر می شود. در یک عکس واقعی انعکاس نور روی چشم یکسان است. در حالی که GANها تصاویری جعلی تولید می کنند که نمی تواند این موضوع را رعایت کند و در تصاویر غیرواقعی این مورد قابل تشخیص است.

هوش مصنوعی می تواند اختلاف بین نور منعکس شده در هر کره چشم را بررسی کرده و تفاوت آنها را تشخیص دهد. با بررسی ویژگی های تصویر و دریافت امتیازها در نهایت مشخص خواهد شد که این تصاویر واقعی هستند یا خیر. البته این سیستم نیز با نقائصی همراه است. به عنوان مثال در صورت مشاهده نکردن یک چشم در تصاویر امکان استفاده از آن وجود ندارد. همچنین در صورت نگاه نکردن سوژه به دوربین نیز نمی توان از این سیستم استفاده کرد و در نهایت تنها در تصاویر پرتره کاربرد خواهد داشت. محققان به دنبال راه حلی برای رفع این مشکلات هستند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال