محققان از پلک داخلی افراد برای تشخیص کم خونی استفاده می کنند

گروهی از پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی را توسعه دادند که در آن با استفاده از یک فناوری پیشرفته می توان از طریق عکس پلک داخلی فرد به کم خونی وی پی برد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان آمریکایی روش جدیدی را برای تشخیص کم خونی از طریق زیر پلک توسعه دادند […]

گروهی از پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی را توسعه دادند که در آن با استفاده از یک فناوری پیشرفته می توان از طریق عکس پلک داخلی فرد به کم خونی وی پی برد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان آمریکایی روش جدیدی را برای تشخیص کم خونی از طریق زیر پلک توسعه دادند که تنها با کمک یک عکس که توسط گوشی هوشمند گرفته می شود می توان برای تشخیص آن استفاده کرد.

این محققان در بیمارستان رودآیلند از تصاویر داخلی پلک به نام ملتحمه پلکی استفاده کردند و با کمک هوش مصنوعی توانستند افراد مبتلا به کم‌خونی را تشخیص دهند.

با استفاده از این فناوری می‌توان برای دسترسی به کم خونی بدون نیاز به آزمایش خون و تنها از طریق یک عکس اقدام کرد. بیشتر کم خونی های موجود از فقر آهن در بدن ایجاد شده اند و به همین دلیل تعداد گلبول های قرمز در بدن کاهش پیدا کرده است. این گلبولها حاوی هموگلوبین بوده که حمل اکسیژن در رگها را برعهده دارند و در صورت کمبود آنها پوست صورت افراد به صورت رنگ پریده خواهد بود. حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان از کم خونی رنج می برند.

دکتر سلیم سانر از دانشگاه براون در مورد این مطالعه گفته است: غلظت هموگلوبین پایین می تواند سلامت جامعه را تهدید کند. اما تنها با استفاده از یک گوشی همراه می توان میزان هموگلوبین و بیماری کم خونی را تشخیص داد. این بیماری می‌تواند در افراد آسیب پذیر مانند سالخوردگان یا کودکان یک تهدید به شمار بیاید. به همین دلیل تشخیص و غربالگری آن نیاز به ابزارهای مراقبت ارزان دارد. مطالعات قبلی نیز کم رنگ شدن شکاف پلکی در زمان کم خونی را مورد تایید قرار داد و این مورد نسبت به علائم دیگر مانند کف دست یا صفحه ناخن شایع تر است.

محققان در این تحقیق حدود ۱۴۲ تصویر از بخش زیرین پلاک بیماران با درجه مختلف هموگلوبین استفاده کردند و از آن برای تهیه الگوریتم استفاده شد. این الگوریتم توانست حدود ۷۲ درصد در تشخیص کم خونی موفق باشد.

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال