هشدار محققان نسبت به موج گرمای شدید در سیبری

محققان معتقدند بحران اقلیمی در سیبری باعث ایجاد موج گرمای طولانی در این منطقه خواهد شد. علت این افزایش دما نیز آتش سوزی جنگل ها، نشت گازوئیل و افزایش تولید کرم های ابریشم عنوان شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از The Guardian، ویروس کرونا باعث کاهش انتشار […]

محققان معتقدند بحران اقلیمی در سیبری باعث ایجاد موج گرمای طولانی در این منطقه خواهد شد. علت این افزایش دما نیز آتش سوزی جنگل ها، نشت گازوئیل و افزایش تولید کرم های ابریشم عنوان شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از The Guardian، ویروس کرونا باعث کاهش انتشار گاز کربن در جهان شده است اما افزایش دما در سیبری همچنان ادامه داردو محققان معتقدند گرمای هوا در سیبری به سمت ثبت رکورد گرم‌ترین سال تاریخ حرکت می کند. دلیل اصلی افزایش دمای این منطقه حرکت موج های گرما از قطب های زمین به این سمت و ذوب شدن برف و یخ های سیبری است. این افزایش دما در شهرهای روسیه در مدار قطب شمال نیز دیده شده اند. به عنوان مثال شهر Khatanga که در روز ۲۲ مه ۲۵ درجه دما را تجربه کرده است. در حالی که در سالهای پیش در این دوره از سال دمای صفر درجه سانتیگراد داشته است.

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس داده هایی را بررسی کرده است که در آن مشخص می کند دمای سیبری در ماه مه به ده درجه سانتیگراد نیز رسیده است. مارتین استندل از کارشناسان موسسه هواشناسی دانمارک می‌گوید: افزایش دما در منطقه شمال غربی سیبری هر ۱۰۰ هزار سال یکبار رخ میدهد. یکی از محققان سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس نیز مورد افزایش غیر عادی دما می گوید: اینها نشانه‌های هشدار دهنده هستند. احتمالاً در طول فصول زمستان و بهار نیز دمای بالاتر از سطح میانگین خواهیم داشت.

افزایش بی سابقه دما باعث نگرانی ولادیمیر پوتین نیز شده است. زیرا بسیاری از شهرهای این کشور در شمال مدار قطبی و یا زمین های یخ بسته قرار دارند که افزایش دما می تواند خطرات بسیار جدی را برای آنها ایجاد کند. البته محققان علت اصلی ذوب شدن خاک منجمد در سیبری را به نشت ۲۰۰۰۰ لیتر گازوئیل از نیروگاه کشور روسیه و انتقال آن به رودخانه دانسته‌اند. آتش سوزی جنگل ها نیز باعث از بین رفتن صدها هکتار از جنگل های سیبری شده است. دلیل دیگر نیز افزایش جمعیت کرم های ابریشم عنوان شده است. زیرا نوزاد این حشرات میتوانند درختان مخروطی را بخورند. نوزاد حشره های کرم ابریشم باعث آسیب پذیر کردن درختان در مقابل آتش سوزی می ‌شوند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال