بررسی انواع اسپری فوم و کاربردهای آن

اسپری فوم یکی از بهترین محصولات مخصوص آب‌بندی و عایق‌کاری است. این محصول هم به‌عنوان درزگیر در امور ساختمانی استفاده می‌شود، هم یک پوشش و عایق عالی برای مصارف صنعتی است. اسپری فوم از نظر فرمولاسیون و نوع بسته‌بندی انواع مختلفی دارد. اگر در زمینه تأسیسات ساختمان و تعمیرات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی فعالیت می‌کنید، […]

اسپری فوم یکی از بهترین محصولات مخصوص آب‌بندی و عایق‌کاری است. این محصول هم به‌عنوان درزگیر در امور ساختمانی استفاده می‌شود، هم یک پوشش و عایق عالی برای مصارف صنعتی است. اسپری فوم از نظر فرمولاسیون و نوع بسته‌بندی انواع مختلفی دارد. اگر در زمینه تأسیسات ساختمان و تعمیرات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی فعالیت می‌کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با انواع اسپری فوم و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

عایق‌بندی حرفه ای با اسپری فوم درزگیر پلی اورتان

اسپری فوم درزگیر یا اسپری فوم پلی اورتان یک محصول حرفه‌ای برای عایق‌بندی و آب‌بندی سطوح مختلف است. این محصول قدرت چسبندگی و پوشش‌دهی بسیار بالایی دارد و خیلی خوب می‌تواند انواع درزها و شکاف های ساختمانی را آب‌بندی و عایق‌کاری کند. اسپری فوم درزگیر برپایه پلیمر پلی اورتان تولید شده و یک نوع پرکننده چند منظوره است که در هنگام خشک شدن افزایش حجم پیدا می‌کند. این محصول از نظر فرمولاسیون در انواع چگالی بالا، متوسط و کم تولید شده که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

با انواع اسپری فوم درزگیر آشنا شوید

اسپری فوم درزگیر از جنس پلیمر سخت پلی یورتان یا PU ساخته ‌شده که خاصیت الاستومری و چسبندگی دارد و به‌ عنوان پوشش یا عایق شناخته می‌شود. فرمولاسیون این محصول با توجه به غلظت پلی اورتان به کار رفته در اسپری به انواع چگالی کم، چگالی متوسط و چگالی بالا توسعه پیدا کرده‌ است تا دامنه کاربردهای این محصول گسترده‌تر شود. در ادامه کاربرد اختصاصی هر کدام را توضیح می‌دهیم:

ü     فوم درزگیر با چگالی کم

فوم درزگیر با چگالی کم یک اسپری دو جزئی است که عایق هوا محسوب ‌می‌شود، ولی در مقابل رطوبت یا بخار آب مقاوم نیست. از این محصول به‌ عنوان عایق صوتی برای پر کردن فضاهای خالی و شکاف‌های سقف و دیوارها استفاده می‌شود.

ü     فوم درزگیر با چگالی متوسط

فوم درزگیر با چگالی متوسط در برابر نفوذ هوا و رطوبت مانند یک عایق عمل می‌کند و می‌تواند به‌ عنوان عایق صوتی هم استفاده شود. از این محصول برای آب‌بندی حفره دیوارهای داخلی، عایق‌کاری شکاف هایی که در معرض ورود آب باران یا هوا هستند و همچنین عایق‌کاری اتاق زیر شیروانی استفاده می‌شود.

·      فوم درزگیر با چگالی بالا

فوم چگالی بالا یک عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی قوی است که برای درزگیری آن بخش‌هایی از ساختمان طراحی ‌شده که به کاهش هدر رفتن انرژی کمک می‌کند. از این اسپری فوم درزگیر در فضای خارجی ساختمان هم می‌توان استفاده‌ کرد، چون نسبت به رطوبت و نور خورشید کاملاً مقاوم است.

شرکت‌های تولید کننده اسپری فوم برای اینکه استفاده از این محصول را برای مصرف‌کنندگان راحت‌تر کنند، آن را در دو نوع بسته‌بندی گانخور و شلنگی تولید کرده‌اند که در ادامه مطلب با آن‌ها آشنا می‌شویم.

بهترین برندهای اسپری فوم درزگیر (پلی اورتان)

اسپری فوم گانخور؛ درزگیر ساختمانی و صنعتی

اسپری فوم گانخور همان اسپری فوم پلی اورتان است که برای راحتی مصرف‌کنندگان در انواع بسته‌بندی 750 میل و 600 میل تولید شده ‌است. از ویژگی‌های این اسپری می‌توانیم به چسبندگی عالی، افزایش حجم بالا و ضد آب بودن اشاره کنیم. در حال حاضر بهترین اسپری فوم گانخور موجود در بازار ایران، اسپری فوم گانخور ANTIA و اسپری فوم گانخور ABC هستند که قابلیت برش دادن، سنباده کاری و رنگ‌آمیزی دارند و ظرف مدت 15 الی 20 دقیقه خشک می‌شوند.

کاربردهای اسپری فوم گانخور

  1. عایق‌کاری لوله های آب سرد و گرم تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
  2. عایق کردن فواصل درزها و ترک‌های ساختمانی و صنعتی
  3. درزگیری و آب‌بندی درب‌ها و پنجره های ساختمان
  4. درزگیری ساندویچ پنل ها در صنایع سردخانه‌ای
  5. آب‌بندی تجهیزات الکتریکی ساختمان

اسپری فوم شلنگی؛ بهترین فوم پلی اورتان سنگین

اسپری فوم شلنگی برخلاف اسپری گانخور تفنگ مخصوص ندارد، اما برای راحتی استفاده یک نازل شلنگ مانند دارد. این اسپری برای درزگیری و آب‌بندی حرارتی و صوتی استفاده می‌شود. این محصول در هنگام مصرف افزایش حجم قابل ‌توجهی دارد و حتی برای سطوح عمودی هم قابل ‌استفاده است. اسپری فوم شلنگی برای انواع سطوح فلزی، پلاستیکی، PVC، سنگی و بتنی به کار می‌رود و مدت زمان لایه بستن آن نهایتاً 10 دقیقه طول می‌کشد.

کاربردهای اسپری فوم شلنگی

  1. درزگیری دور تا دور قاب پنجره های قدیمی و آهنی
  2. درزگیری و پرکردن دور تا دور خروجی لوله‌ها و کانال های سیستم تهویه ساختمان
  3. درزگیری و آب‌بندی منافذ باز ساختمان که به عایق شدن نیاز دارند
  4. درزگیری و پرکردن حفره‌ها، ترک‌ها و فضاهای خالی خانه‌های قدیمی
  5. عایق کردن منافذی که احتمال هدر رفت انرژی دارند

بهترین برندهای اسپری فوم درزگیر (پلی اورتان)

در این بخش از مطلب قصد داریم شما را با بهترین مارک اسپری فوم آشنا کنیم که کیفیت و تنوع محصولاتشان در مقایسه با سایر برندها بهتر است.

·      اسپری فوم ANTIA

آنتیا یک برند ترک است که در زمینه تولید انواع چسب ها و درزگیرهای صنعتی فعالیت می‌کند. اسپری فوم پلی اورتان سبک، اسپری فوم پلی اورتان شلنگی، اسپری فوم گانخور، فوم ضد حریق و اسپری فوم پاک کننده از محصولات این برند در گروه اسپری فوم است.

·      اسپری فوم ABC

شرکت ABC نیز یکی دیگر از تولید کنندگان ترک چسب ها و عایق های صنعتی است که اسپری فوم هم تولید می‌کند. محصولات این شرکت در فضای باز نیز قابل ‌استفاده هستند. فوم پلی اورتان گانخور، اسپری فوم شلنگی، اسپری فوم شلنگی سبک و فوم ضد حریق از جمله محصولات ABC در گروه اسپری فوم درزگیر است.

نحوه استفاده از انواع اسپری فوم درزگیر

استفاده از انواع فوم درزگیر کار سختی نیست. برای شروع ابتدا باید قوطی فوم را به ‌مدت 30 ثانیه تکان دهیم تا آماده اسپری شود. سپس باید سطح مورد نظر را با کمک اسپری آب مرطوب کنیم تا فوم درزگیر سریع‌تر عمل کند و افزایش حجم بیشتری پیدا کند. در قدم بعدی با اعمال فشار بر روی نازل فوم می‌توانیم محل مورد نظر را عایق‌کاری یا آب‌بندی کنیم.

اسپری فوم درزگیر را می‌توانید در هر جایی برای عایق‌بندی حرارتی و صوتی استفاده کنید؛ از دیوارهای داخلی، سقف، نمای ساختمان و بخش‌های داخلی خانه گرفته تا زیر شیروانی، زیرزمین، کف یا همپوشانی بین طبقات.

بهترین فروشگاه آنلاین خرید انواع اسپری فوم

اسپری فوم درزگیر یک محصول کاربردی و پرمصرف است که برندهای مختلف آن را تولید کرده‌اند، ولی متأسفانه نمونه های تقلبی و بی‌کیفیت آن نیز وارد بازار شده ‌است. با توجه به اینکه تشخیص اسپری فوم تقلبی از محصول اورجینال جز در زمان استفاده مشخص نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که فقط از فروشگاه‌های معتبر و قابل‌ اعتماد مانند رایمند تجارت خرید کنید.

در این فروشگاه می‌توانید محصولات بهترین برندهای بازار را با اطمینان از اصل بودن و کیفیت بالای محصولات، تهیه کنید. فقط کافی‌ست به نشانی raymandtejarat.com مراجعه کنید. رایمند تجارت نماینده رسمی فروش محصولات برندهای ANTIA و ABC در ایران است.