خطر تولید مواد شیمیایی از لوله‌های پلاستیکی آب آشامیدنی در معرض گرمای زیاد

در ماه آگوست، یک آتش سوزی گسترده در دره سان لورنزو در شمال سانتا کروز ایالت کالیفرنیا به وقوع پیوست و این ایالت را در خود غوطه‌ور کرد. این آتش سوزی تقریباً 1500 ساختمان را تخریب نمود و بسیاری از سازه‌های دیگر را در معرض گرمای شدید قرار داد. حتی قبل از فراگیری و وقوع […]

در ماه آگوست، یک آتش سوزی گسترده در دره سان لورنزو در شمال سانتا کروز ایالت کالیفرنیا به وقوع پیوست و این ایالت را در خود غوطه‌ور کرد. این آتش سوزی تقریباً 1500 ساختمان را تخریب نمود و بسیاری از سازه‌های دیگر را در معرض گرمای شدید قرار داد. حتی قبل از فراگیری و وقوع این آتش سوزی، نتایج به‌دست آمده از آزمایشگاه‌ها نشان می‌داد که میزان بنزن در نمونه آب خانه‌های مسکونی ۹.۱ میلیارد در هر قسمت است که این رقم ۹ برابر بیشتر از حداکثر سطح ایمنی در این ایالت می‌باشد.

به گزارش واحد اخبار زیست محیطی آژانس خبری تکنا به نقل از گزارش انجمن شیمی رویال امریکا، این برای اولین بار نیست که مواد سرطان‌زا منجر به آتش سوزی‌های گسترده می‌شوند؛ کارشناسان آب کالیفرنیا پس از آتش سوزی Tubbs در سال 2017 در منطقه سانتا روزا و آتش سوزی کمپ اقامتی در منطقه پارادایس در سال ۲۰۱۸، نشانه‌هایی از سطح ناامن بنزن و سایر ترکیبات آلی یا همان VOCs پیدا کردند. در واقع کلمه VOCs مختصر شده عبارت volatile organic compounds می‌باشد.

دانشمندان علاوه بر موارد فوق، احتمالات دیگری را نیز عنوان کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به لوله‌های پلاستیکی آب آشامیدنی اشاره کرد که در صورت قرارگیری در معرض گرمای شدید، مواد شیمیایی خطرناکی را آزاد می‌کنند. اکنون دانشمندان طی آزمایشاتی در آزمایشگاه‌های مخصوص توانسته‌اند این مورد را به اثبات برسانند.

آقای اندرو ولتون، کارشناس محیط زیست در دانشگاه پوردو در منطقه West Lafayette ایالت ایندیانا و همکارانش لوله‌های آب آشامیدنی معمول موجود را در دمای 200 درجه سانتی‌گراد تا 400 درجه سانتی‌گراد مورد آزمایش قرار دادند. دماهای مذکور به قدری شدت و گرما دارند که می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی این لوله‌ها بشوند اما به حدی نیست که موجب نابودی کلی این لوله‌ها گردند. به گفته ولتون، این مورد زمانی اتفاق میافتد که شعله‌های اطراف بیش‌ازحد نزدیک به لوله‌ها باشند و گرمای خود را بر آنها ساطع کنند.

هنگامی که محققان پس از آتش سوزی لوله‌ها را در آب غوطه‌ور کردند و از این طریق آنها خنک نمودند، مقادیر مختلفی از بنزن و VOCs – بیش از 100 ماده شیمیایی در برخی آزمایش‌های صورت گرفته – مشاهده شد. از ۱۱ نوع لوله استفاده شده در منازل، ۱۰ مدل آنها هنگام قرارگیری در آب چنین نتایجی را بروز داد. این تیم موضوع را در ۱۴ دسامبر از طریق Environmental Science و از بخش فناوری و تحقیقات حوزه آب گزارش کرده است.

ولتون در ادامه گفت:«برخی از آتش سوزی‌هایی که در گذشته رخ داده‌اند احتمالاً از اجسام پلاستیکی‌ای ناشی شده است که در برابر حرارت آسیب‌پذیر هستند.» وی عنوان کرده که انجام آزمایشات در یک آتش‌سوزی گسترده و در حال وقوع برای تعیین منبع دقیق آتش‌سوزی امری غیرممکن است. اما برسی لوله‌ها پس از وقوع حادثه، می‌تواند نشان دهد که چه مقدار درجه حرارتی را این لوله‌ها تحمل کرده‌اند.

قرارگیری در معرض بنزن می‌تواند مشکلات مستقیمی در رابطه با سلامتی انسان ایجاد کند که از جمله آنها می‌توان به تحریک پوست و گلو، سرگیجه، و اثرات طولانی‌مدتی مانند سرطان خون اشاره کرد. این تیم پیشنهاد می‌کند در صورت آتش‌سوزی در نزدیکی محل زندگی شما، آب آشامیدنی را آزمایش کنید و در صورت امکان، لوله‌های پلاستیکی موجود در سیستم آب خانه را با لوله‌های فلز مقاوم در برابر حرارت جایگزین کنید. جهت دیدن دیگر اخبار و مقالات میتوانید به صفحه تحقیقات علمی جدید و یا صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.