ربات‌های آشپز، آینده‌ی اتوماسیون خانگی

امتحان کردن طعم‌ها و غذاهای مختلف و یادگیری تکنیک‌های جدید، بسیار لذت‌بخش هستند و احتمالا هر کسی به دنبال این موضوع می‌باشد. اما تصور کنید که وقت کافی برای درست کردن یک غذای جدید را نداشته باشید و یا نتوانید به موقع، غذای خود را آماده کنید. شاید در این لحظه، دوست داشته باشید تا […]

امتحان کردن طعم‌ها و غذاهای مختلف و یادگیری تکنیک‌های جدید، بسیار لذت‌بخش هستند و احتمالا هر کسی به دنبال این موضوع می‌باشد. اما تصور کنید که وقت کافی برای درست کردن یک غذای جدید را نداشته باشید و یا نتوانید به موقع، غذای خود را آماده کنید. شاید در این لحظه، دوست داشته باشید تا چیزی یا کسی نیز کنار شما باشد و به شما کمک کند…

البته هنوز مطمئن نیستیم که ایده‌ی جدید Moley Robotics تا چه اندازه‌ می‌تواند در مواقعی که زمان مناسب برای تهیه‌ی غذا وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد اما می‌تواند فکر را به جهت اتوماسیون خانگی و آینده‌ای روشن‌تر، مشغول نماید. اما ایده‌‌ی این شرکت چیست؟ یک آشپزخانه‌ی سیار و قابل حمل که از چند جزء مختلف همچون اجاق گاز، سینک ظرفشویی، پلوپز اتوماتیک و البته یک جفت بازوی بسیار قدرتمند می‌شود که با داشتن دستورهای لازم، می‌تواند همچون یک سرآشپز حرفه‌ای عمل کند.

این بازوان قدرتمند توسط NASA و Shadow Robot Company ساخته شده‌اند و می‌تواند از تمامی حرکات دست انسان و قسمت‌های مختلف آن همانند آرنج، مچ دست، انگشتان و شانه‌ها تقلید کرده و همه‌ی کارهایی را که دست یک انسان انجام می‌دهد، تکرار نمایند. اما تمامی اینها یک طرف معادله هستند و آن سوی قضیه، به سرآشپز شماره‌ی یک BBC، آقای Tim Anderson مربوط می‌شود که تمامی فعالیت‌های آن، با دقت در این ربات برنامه‌ریزی شده‌اند.

برای شروع، این تیم از Tim Anderson درخواست کردند تا یک خرچنگ را طبخ نماید و سپس تمامی حرکات آن را به صورت سه‌بعدی ضبط کردند. پس از انجام این کار، تمام حرکات Tim به الگوریتم‌هایی برای این ربات تبدیل شد که این کار به صورت گسترده و در همکاری Moley Robotics با Shadow Robot Company، دانشگاه استانفرد و مدرسه‌ی مطالعات پیشرفته‌ی Sant’Anna انجام گرفت. نتیجه نیز بسیار جالب بود و این ربات توانسته بود تقریبا همانند Tim Anderson عمل کند.

Anderson در این‌باره اعلام کرده که حتی تصورش را نمی‌کرد که این ربات بتواند همانند او، این خرچنگ را آماده کند چرا که این کار برای یک انسان نیز بسیار سخت است و ربات که دیگر جای خود را دارد. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که وی غذای آماده شده را امتحان می‌کند. Tim صراحتا اعلام کرد که این ربات‌ها می‌توانند سرآغازی بسیار جالب توجه را داشته باشند و مردم به کمک آنها، می‌توانند غذاهای مخلتف را در کشورهای مختلف تجربه کنند.

این ربات قرار است در مرکز رباتیک Hannover Messe ساخته شود و در آینده که تولید انبوه آن آغاز شود، به چیزی که کمپانی سازنده آن را “iTunes for food” می‌نامد نیز مجهز خواهد شد. در حال حاضر، بیش از 2000 دستور مختلف برای این ربات برنامه‌ریزی شده است که این تعداد در آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

البته هنوز ساخت این ربات به پایان نرسیده و کارهای زیادی هست که سازندگان باید انجام دهند. به عنوان مثال، اجزای یک آشپزخانه باید برای این ربات تعریف شوند و تست‌هایی که هم‌اکنون انجام می‌شوند، به در مکان‌هایی ثابت و از پیش تعیین شده شکل گرفته‌اند. اما باید بدانید که آقای Dr Mark Oleynik، موسس موسسه‌ی رباتیک Moley در مورد آینده‌ی این ربات‌ها اعلام کرده که این ربات‌ها قادر هستند تا غذا را در هر تعداد و بدون خطا، طبخ کنند که می‌تواند تا حد زیادی به آشپزها و آشپزخانه‌ها کمک کند.

سازندگان در حال کار بر روی نسخه‌ای سه‌بعدی نیز هستند که برای کارهای اقتصادی مناسب بودهو با پشتیبانی از تکنولوژی Leap Motion، از دقت بسیار بالاتری نیز برخوردار است.

در مورد زمان عرضه و قیمت آن نیز باید بدانید که این ربات‌ها اصلا ارزان نیستند و برای داشتن یکی از آنها، باید مبلغی بین 15000 تا 72000 دلار بپردازید! زمان عرضه‌ی آنها نیز اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 اعلام شده که البته نسخه‌ی آزمایشی آن، در سال 2016 و تنها در کشور آلمان عرضه خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال