روسیه درصدد راه اندازی مجدد تلسکوپ پرتو ایکس ای‌روزیتا است

تلسکوپ پرتو ایکس ای‌روزیتا در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین توسط آلمان خاموش شد. اما اکنون روسیه قصد دارد خود به تنهایی و بدون اجازه از آلمان این تلسکوپ را مجددا راه اندازی کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روسیه با هدف ساخت تلسکوپ فضایی پرتو ایکس با مرکز هوافضای آلمان […]

تلسکوپ پرتو ایکس ای‌روزیتا در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین توسط آلمان خاموش شد. اما اکنون روسیه قصد دارد خود به تنهایی و بدون اجازه از آلمان این تلسکوپ را مجددا راه اندازی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روسیه با هدف ساخت تلسکوپ فضایی پرتو ایکس با مرکز هوافضای آلمان وارد همکاری شده بود. در آن زمان روسیه مامور ساخت فضاپیمای اسپکتر-آرجی بود و آن را پرتاب کرد. موسسه ماکس پلانک در آلمان نیز وظیفه ساخت و توسعه ابزار اصلی سوار بر فضاپیما به نام ای‌روزیتا را برعهده گرفت. این ابزار در سال ۲۰۱۹ با یک ماموریت ۷ ساله کار خود را آغاز کرد.

 پس از تهاجم روسیه به اوکراین نیز طی واکنش کشورهای غربی از جمله آلمان همکاری با روسیه در تلسکوپ اسپکتر-آرجی متوقف شد. ای‌روزیتا نیز در آن زمان در حالت ایمن قرار داشته است. اکنون مدیر روسکاسموس قصد دارد یک بار دیگر ای‌روزیتا را فعال سازی کند.

بنظر میرسد اقدام جدی روسکاسموس بار دیگر باعث تخریب روابط فضایی خود با کشورهای غربی خواهد شد. به گفته مقامات آلمانی راه اندازی ابزار علمی ای روزیتا توسط روسیه و بدون همکاری آلمان باعث آسیب به این تلسکوپ خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال