روسیه فروش موتور موشکی به ایالات متحده را متوقف می کند

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد با توجه به تحریم های جهانی انجام گرفته این شرکت دیگر موتور موشکی به ایالات متحده نمی‌فروشد. با توجه به این که ایالات متحده در پرتاب های موشکی خود از این موتور موشکی استفاده نمی‌کند. اما این تهدید می تواند در ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی به نحوی […]

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد با توجه به تحریم های جهانی انجام گرفته این شرکت دیگر موتور موشکی به ایالات متحده نمی‌فروشد. با توجه به این که ایالات متحده در پرتاب های موشکی خود از این موتور موشکی استفاده نمی‌کند. اما این تهدید می تواند در ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی به نحوی موثر باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، رئیس آژانس فضایی روسیه در واکنش به تحریم های جهانی علیه این کشور در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد روسیه دیگر موتور موشکی تولید شده خود را به ایالات متحده نمی‌فروشد. این کشور برای پرواز باید از چیز دیگری مثل جارو استفاده کند.

 تصمیم روسیه می‌تواند از دو جهت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد. در درجه اول وزارت دفاع این کشور و اتحادیه پرتاب موشک در پرتاب های ناسا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در مرحله دوم نورتروپ گرومن که وظیفه ارسال محموله ها به ایستگاه بین المللی را عهده دار است. این دو شرکت به موتورهای روسیه در ارسال محموله و پرتاب های خود نیاز دارند.

موتور روسیه با تامین انرژی موشک Atlas V در یک شرکت سرمایه‌گذاری با همکاری بویینگ و لاکهید مارتین به نام ULA استفاده می شود. این موتور دارای سخت افزاری بسیار پیچیده است. البته ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ استفاده از موتور های موشکی روسیه را در پرتاب های ماهواره ای امنیت ملی ممنوع اعلام کرد. اما پس از آن با لغو ممنوعیت شرکت ULA تلاش کرد تا از موتورهای آمریکایی در موشک جدید خود به نام Vulcan استفاده کند. البته این موتور به نام BE-4 اکنون برای پرواز آزمایشی خود آماده است. توری برونو مدیر اجرایی این شرکت سرمایه‌گذاری نیز طی توئیتی اعلام کرد این موتور برای اولین پرواز آماده است و همه چیز در ساخت آن خوب پیش می رود.

موشک Vulcan قرار است امسال یک فرودگر به نام Peregrine را بر سطح ماه قرار دهد. با توجه به اعلامیه شرکت ULA این شرکت اکنون حدود ۲۴ عدد از این موتور در کارخانه خود تولید کرده که می تواند دیگر ماموریت ها را نیز تا سال ۲۰۲۵ پوشش دهد. اما اگر تولید این موتور به تعویق بیافتد مشخص نیست تهدیدهای روسیه چه بر سر ماموریت‌های فضایی ایالات متحده خواهد آورد.