چیپست پایین‌رده اگزینوس 7570 سامسونگ معرفی شد

شرکت سامسونگ یک پردازنده‎ی پایین‎رده جدید به اسم اگزینوس 7570 معرفی کرده که طراحی آن برای گوشی‎های هوشمند ارزان و دستگاه‎های IoT است. اگزینوس 7570 به دلیل استفاده از فرآیند ساخت FinFET 14 نانومتری سامسونگ مشهور است که اولین بار شاهد استفاده از آن در چیپست اگزینوس 7420 سامسونگ بودیم. 7570 اولین سیستم‎ روی چیپ […]

شرکت سامسونگ یک پردازنده‎ی پایین‎رده جدید به اسم اگزینوس 7570 معرفی کرده که طراحی آن برای گوشی‎های هوشمند ارزان و دستگاه‎های IoT است. اگزینوس 7570 به دلیل استفاده از فرآیند ساخت FinFET 14 نانومتری سامسونگ مشهور است که اولین بار شاهد استفاده از آن در چیپست اگزینوس 7420 سامسونگ بودیم. 7570 اولین سیستم‎ روی چیپ اگزینوس است که دارای یک مودم ادغام‎شده‎ی 2CA با پشتیبانی از شبکه‎ی Cat.4 LTE، به همراه وای‎فای، بلوتوث، سرویس‎های مکان‎یابی از جمله GNSS و یک رادیو اف‎ام ادغام شده است. چیپست اگزینوس 7570 از دقت حداکثر تا WXGA نمایشگر، یا 1280 در 800، پشتیبانی می‎کند که نشان از طبیعت پایین‎رده بودن این چیپست دارد. ولی این تراشه می‎تواند ویدئوهایی با کیفیت فول‎ اچ‎دی (1080 در 1920) بگیرد و پخش کند و در خود یک پردازنده‎ی تصاویر دارد که از رزولوشن دوربین تا 8 مگاپیکسل برای دوربین جلو و 13 مگاپیکسل برای دوربین عقب پشتیبانی می‎کند.

چندین مزیت مهم به دنبال استفاده از فرآیند 14 نانومتری FinFET برای این چیپست وجود دارد که اولین آن کاهش اندازه‎ی این قطعه است. سامسونگ اعلام می‎کند که کل اندازه‎ی این چیپست تا حداکثر 20 درصد به لطف استفاده از نحوه‎ی جدید ادغام یکسری قطعه کاهش یافته است یعنی به عبارت دیگر، چون فناوری بیشتری در این چیپست لحاظ شده است، بنابراین تولیدکنندگان نیاز به تامین و قرار دادن قطعات دیگر در مادربورد دستگاه ندارند. مزیت دیگر کوچک‎ کردن این تراشه این است که هرچه این واحد کوچکتر باشد، برای تامین توان این واحد نیاز به ولتاژ کمتری است. این امر تاثیر واقعا بارزی هم بر بحث تولید گرمای چیپست و هم توان مصرفی آن خواهد داشت، چون آن‎ها در تناسب با مربع ولتاژ استفاده شده برای تامین توان چیپست قرار دارند.

سامسونگ اشاره می‎کند که 4 هسته‎ی Cortex-A53 ARM این چیپست در مقایسه با نسل قبلی این چیپست 70 درصد سریع‎تر و 30 درصد کارآیی توان بیشتری دارند.

با آن‎که چیپست اگزینوس 7420 سامسونگ برای اکثریت کاربران آن‎قدر محصول هیجان‎انگیزی نیست، چون با یک تراشه رده‎بالا روبرو نیستیم، ولی نشان می‎دهد که سامسونگ در رابطه با استفاده از فناوری‎های جدیدتر ساخت چیپست خود در سیستم‎ روی چیپ‎های با قدرت کمتر، جدی است. سرمایه‎گذاری قابل توجه سامسونگ در کارخانه‎های نیمه‎هادی این شرکت و در بحث کاهش اندازه‎ چیپست بایستی اجازه به تولید محصولاتی رقباتی‎تر برای دستگاه‎های رده‎پایین دهد، یعنی در حوزه‎ای که شرکت‎های مدیا‎تک و کوالکام با ساخت تراشه‎های رده‎پایینشان در حال رقابت با سامسونگ هستند. احتمال این وجود دارد که سامسونگ از چیپست اگزینوس جدید خود در دستگاه‎های در پیش روی ارزان این شرکت استفاده کند و این تراشه به احتمال زیاد از هم پلت‎فرم‎های تایزن و هم اندروید پشتیبانی خواهد کرد. مشخص نیست که آیا این شرکت مجوز ساخت این چیپست را به دیگر تولید‎کنندگان خواهد داد یا آن را به آن‎ها خواهد فروخت یا نه. اگزینوس 7570 در بین فناوری‎های اتوماسیون سامسونگ و دستگاه‎های پوشیدنی این شرکت هم‎چنین می‎تواند خانه‎ای برای خود داشته باشد، گرچه باید برای دیدن آینده‎ی آن صبور باشیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال