شکست سامسونگ به برند‌های چینی در بازار تبلت‌ها

از اطلاعات جدید به دست آمده از موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics می‌توان فهمید که اپل و سامسونگ دو بازنده‌ی بزرگ تبلت‌ در مقایسه با تبلت‌های چینی هستند. این تبلت‌ها که به اصطلاح ” جعبه سفید” نام گرفته‌اند برندهای گم‌نامی هستند که در بازار چین به وفور یافت می‌شوند و توانسته‌اند با قیمتی بسیار پایین‌تر از تبلت‌های کمپانی‌های […]

از اطلاعات جدید به دست آمده از موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics می‌توان فهمید که اپل و سامسونگ دو بازنده‌ی بزرگ تبلت‌ در مقایسه با تبلت‌های چینی هستند. این تبلت‌ها که به اصطلاح ” جعبه سفید” نام گرفته‌اند برندهای گم‌نامی هستند که در بازار چین به وفور یافت می‌شوند و توانسته‌اند با قیمتی بسیار پایین‌تر از تبلت‌های کمپانی‌های بزرگ جای آن‌ها را در صدر آمار فروش بگیرند.

سامسونگ را می‌توان بازنده‌ی اصلی این تبلت‌های چینی دانست. این کمپانی کره‌ای با کاهش 5.6 درصدی فروش در سه ماهه‌ی اول 2015، فروش تبلت‌هایش در چین به 17 درصد کاهش یافته است. اپل هم با کاهش 4.6 درصدی مواجهه شده تا میزان فروش تبلت‌های اپل هم از 28.9 به 24.3 درصد برسد. در مجموع دو کمپانی بزرگ اپل و سامسونگ که در سال 2014 بیش از نصفی از بازار تبلت‌ها را در اختیار داشتند حالا باید با آماری 41 درصدی خود بسازند و فکری به حال بهبودی آن‌ها بکنند.

البته چنین سقوط آزادهایی تنها به سامسونگ و اپل محدود نشده و برند‌های معتبر دیگر نیز جای خود را به جعبه‌ سفید‌های چینی داده‌اند. برای مثال تبلت‌های ایسوس نیز با کاهش 0.10 درصدی نسبت به سه ماهه‌ی اول سال گذشته مواجه شده‌اند. از طرفی دیگر تبلت‌های دو کمپانی چینی هوآوی و لنوو با پیشرفت 1.2 و 1.5 درصدی سهم خود را در بازار بالاتر برده‌اند. هوآوی و لنوو با بالابردن مشخصات سخت افزاری تبلت‌های خود و همچنین ارائه‌ی قیمت مناسب محبوبیت خوبی را در چین و دیگر نقاط جهان کسب کرده‌اند.

اما جعبه سفید‌های چین در این آمار نقش مهمی را بازی می‌کنند. این کمپانی‌ها که ممکن است تا به حال اسم آن‌ها را نشنیده باشید تبلت‌های مختلف اما با تعدادی کم را تولید کرده و با قیمتی مناسب روانه بازار می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود بسیاری به سوی این تبلت‌ها بروند به طوریکه آمار این تبلت‌ها با افزایش 2.7 درصدی به 28.4 درصد رسیده است تا آمار فروش این تبلت‌ها از اپل و سامسونگ نیز بیشتر شود.

شاید سامسونگ هم از این موضوع آگاه باشد چرا که به تازگی تبلتی را با قیمت مناسب از سری تبلت‌های Tab A معرفی کرده و در آینده‌ای نه چندان دور تبلت جدید خود را به نام Tab S2 رونمایی می‌کند تا شاید بتواند با جعبه سفید‌های چین رقابت کند. اما بدون شک سامسونگ سال سختی را در عرصه‌ی تبلت‌ها پشت سر خواهد گذاشت.

به نظر شما سامسونگ می‌تواند از این سقوط رهایی یافته و بار دیگر آمار خود را بهبود ببخشد؟