نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ؛ لذت نوت‌برداری

بعد از رونمایی شرکت سامسونگ از چهار نسل از گوشی‌های سری نوت، این‌بار این شرکت، گوشی بسیار پیشرفته‌ای به نام  گلکسی نوت 5 (Samsung Galaxy Note5) را به همگان معرفی کرد. مسلما این گوشی یکی از پرطرفدارترین و بهترین دستگاه‌های هوشمند ساخته شده تا به امروز است. جالب است بدانید که این فبلت از حیث […]

بعد از رونمایی شرکت سامسونگ از چهار نسل از گوشی‌های سری نوت، این‌بار این شرکت، گوشی بسیار پیشرفته‌ای به نام  گلکسی نوت 5 (Samsung Galaxy Note5) را به همگان معرفی کرد. مسلما این گوشی یکی از پرطرفدارترین و بهترین دستگاه‌های هوشمند ساخته شده تا به امروز است. جالب است بدانید که این فبلت از حیث طراحی و ویژگی‌های سخت‌افزاری با تمامی تلفن‌های هوشمند ساخته شده در این سری تفاوت آشکار دارد.

thumb04

بر اساس عادات و انتظارات ما، همیشه گوشی‌های سری نوت شرکت سامسونگ از نظر مشخصات فنی و ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بالاترین سطح بازار قرار دارند. گوشی گلکسی نوت5 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مجهز به آخرین فناوری‌های روز دنیا است. در واقع این گوشی هم اینک از بهترین و قوی‌ترین تراشه موجود در بازار (تا به امروز) بهره برده و در کنار آن دارای سریع‌ترین سیستم حافظه داخلی و یکی از بهترین ماژول‌های دوربین‌های گوشی‌های هوشمند نیز هست. قلم S Pen نیز همانند گذشته در این گوشی قابل مشاهده بوده و البته با استفاده از ویژگی‌های جدید خود بیشتر از گذشته به کمکتان خواهد آمد.

از طرفی نوت 5 تنها از نظر سخت‌افزاری همانند یک گوشی سطح بالا و پیشرفته رخ نمایی نمی‌کند و در واقع در بخش ظاهر و طراحی گوشی نیز دارای نمایی بسیار جدید به همراه بدنه‌ای از جنس مواد بسیار باکیفیت و مستحکم است. در ادامه شما را به مشاهده خلاصه‌ای از مشخصات فنی گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ دعوت می‌کنیم:

مشخصات فنی گلکسی نوت 5

-صفحه نمایش 5.7 اینچی سوپر امولد با دقت QHD (برابر با 2560 × 1440 پیکسل)، میزان چگالی تصویر 518 پیکسل در هر اینچ

-مجهز به تراشه 64 بیتی 14 نانومتری اگزینوس 7420؛ دارای  هشت هسته CPU (شامل چهار هسته با فرکانس 2.1 گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس 1.5 گیگاهرتز) و واحد گرافیکی Mali-T760MP8

-دارای چهار گیگابایت حافظه داخلی از نوع LPDDR4، دارای میزان حافظه‌های داخلی 32 و 64 گیگابایتی از نوع UFS 2.0

-مجهز به نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ

-دارای دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل به همراه حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.9 و سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، حالت Auto HDR، فیلم‌برداری با دقت 4K، سیستم شناسایی تراز سفیدی محیط از طریق سنسور مادون قرمز، مجهز به قابلیت‌های Pro mode و عکاسی در حالت خام (RAW)

-دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل به همراه لنزی با حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9

-پشتیبانی از شبکه Cat. 9 LTE، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، دارای GPS، گلوناس و Beidou، بلوتوث نسخه 4.2، پشتیبانی از فناوری MST به جهت پرداخت‌های مالی و بانکی

-باتری ثابت با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت، پشتیبانی از فناوری‌های Qi WPC و PMA به منظور شارژ بی‌سیم گوشی

-دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

-دارای حسگر شمارنده تعداد ضربان قلب

-مجهز به نسخه جدید قلم S Pen سامسونگ

-دارای فریم فلزی به همراه پنل‌‌های شیشه در جلو و عقب گوشی از جنس نسخه چهارم لایه گوریلا گلس

-مجهز به فناوری‌ شارژ سریع گوشی در حالت‌های کابلی یا بی‌سیم

بزرگترین معایب گلکسی نوت 5

-این گوشی از هیچگونه شیاری به منظور جای گذاری کارت حافظه جانبی برخوردار نیست.

-هیچگونه نسخه 128 گیگابایتی از این گوشی تولید و عرضه نگشته است

-باتری گوشی قابلیت جابه‌جایی و دسترسی توسط کاربر را ندارد

-این فبلت فاقد حسگر مستقل مادون قرمز است

-فقدان دریافت مجوز رسمی به جهت مقاومت در برابر نفوذ ذرات آب و گرد و غبار

-فقدان وجود بلندگوهای استریو

-در صورت نبود کاور بر روی گوشی، بدنه آن کاملا لیز و لغزنده است.

-عدم عرضه گوشی به بعضی از بازارهای فروش کلیدی جهان (حداقل برای شروع عرضه)

 

مطمئنا ترکیب ویژگی‌های بسیار چشمگیری همچون تراشه بسیار قدرتمند اگزینوس 7420، نمایشگر بسیار شارپ و واضح سوپرامولد و همچنین حافظه داخلی بسیار سریع، بسیار اعجاب‌آور و شگفت‌انگیز خواهد بود. در حقیقت بعد از عرضه گوشی‌های سطح بالای گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج، سامسونگ این بار قصد دارد با صادر کردن این گوشی قدرتمند به بازارهای جهانی، این سطح از گوشی‌های هوشمند را نیز تحت سلطه خود در آورد.

البته با تمام این وجود، نبود شیار کارت حافظه جانبی و همچنین عدم دسترسی کاربر به باتری گوشی، هر فردی را در هنگام خریداری این گوشی کمی مردد خواهد کرد. جالب است بدانید که هر دوی این ویژگی‌ها را می‌توانستید در نسل‌های پیشین سری نوت ببینید. اما اینبار سامسونگ از قرار دادن آنها در گوشی هوشمند خود (همانند پرچمدار جدید این شرکت) خودداری نموده است. گرچه این کمپانی انتظار دارد کاربران با دیدن فناوری‌های مربوط به شارژ بی‌سیم و سریع گوشی و همچنین حافظه داخلی پرسرعت آن، مشکلات مزبور را از خاطر خود بزدایند. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر رسمی گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ هستید:

مثل همیشه بخش اول بررسی مقاله خود را از قسمت محتویات درون جعبه گوشی شروع کرده و سپس بررسی بخش‌‌های طراحی و ظاهر گوشی را به همراه یکدیگر به نظاره می‌نشینیم. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

محتویات درون جعبه

جالب است بدانید که طراحی جعبه نسخه خرده فروشی گوشی گلکسی نوت 5 شباهت بسیار زیادی با گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ دارد. در درون این جعبه لوازم جانبی استانداردی همچون خود گوشی، شارژر آن، کابل microUSB، هدفون استریو و تعدادی نوک برای قلم اِس پِن، خواهید یافت.

علاوه بر لوازم جانبی پایه‌ای که می‌بایست در جعبه این گوشی هوشمند قرار می‌گرفت، شرکت سامسونگ برای فبلت پرچم‌دار خود کاورهای جداگانه را نیز طراحی کرده است. در تصاویر زیر شاهد نمایش کاورها و همچنین پد شارژ سریع این گوشی هستید:

مطمئنا کیبورد فیزیکی معرفی شده برای این گوشی یکی از جالب‌ترین لوازم جانبی مربوط به آن به حساب می‌آید. این کیبورد بر روی بخش یک چهارم پایین نمایشگر گوشی قرار گرفته و البته رابط کاربری گوشی نیز با آن تطابق پیدا می‌کند، بنابراین برای مثال در هنگام دسترسی به برنامه شماره‌گیری گوشی نیازی به برداشتن آن نخواهد بود.

علاوه بر آن به دلیل قرار گرفتن این پوشش بر روی کلیدهای ناوبری گوشی، سه کلید دیگر بر روی خود این کیبورد در همان قسمت به منظور اجرای این سری از فرامین قرار گرفته‌اند. در صورت بهره‌گیری از تمامی بخش‌های نمایشگر گوشی نیز می‌توانید به سادگی این کیبورد را در بخش پنل پشتی گوشی قرار داده و از ویژگی تمامی صفحه گوشی خود لذت ببرید.

ابعاد و وزن گوشی

بدون شک گوشی گلکسی نوت 5 یک تلفن هوشمند نسبتا بزرگ به حساب می‌آید. این گوشی دارای ابعاد دقیق 153.2 × 76.1 × 7.6 میلی‌متر بوده و وزن آن به 171 گرم می‌رسد. البته با وجود اندازه یکسان نمایشگر این گوشی با نسل پیشین خود، این گوشی در تمامی جنبه‌های ابعادی و همچنین وزنی، از گلکسی نوت4 بهتر، کوچکتر و سبک‌تر است.

gsmarena_019

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی نوت 5 از زبان طراحی خاصی پیروی می‌کند که پیشتر در گوشی‌های گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج شاهد آن بودیم. همانند این سری از گوشی‌ها، این طراحی با بدنه‌ای از جنس شیشه و فلز کامل شده است. مسلما بزرگترین و اصلی‌ترین بخش متمایز کننده این گوشی از نسل‌های پیشین خود به طراحی خمیده قاب پشتی این گوشی برمی‌گردد. این طراحی هم اکنون در گوشی‌های سطح بالای شرکت سامسونگ قابل مشاهده است.

هیچ شکی نیست که گوشی گلکسی نوت 5 از نظر ظاهری تا به امروز، بهترین عضو از سری خانواده نوت سامسونگ بوده است. ظاهر دستگاه همانند قیمت آن بسیار حرفه‌ای و سطح بالا به نظر می‌رسد و البته به دلیل طراحی بسیار متمایز آن، امکان اشتباه گرفتن این گوشی با دیگر تلفن‌های هوشمند موجود در این سری وجود نخواهد داشت. گلکسی نوت5 در چهار نسخه رنگی مشکی، سفید، طلائی و همچنین نسخه‌‌ای جدید با رنگ نقره‌ای قابل خریداری می‌باشد. البته می‌بایست از این موضوع نیز باخبر باشید که عرضه نسخه‌های رنگی این گوشی در بازارهای منطقه‌ای دنیا یکسان و مشابه نخواهد بود.

کیفیت ساخت این گوشی بسیار استثنایی است. این گوشی تماما از فلز و لایه‌های شیشه‌ای گوریلا گلس نسخه چهار ساخته شده و به همین دلیل در دستان کاربران بد سلیقه‌ و شلخته نیز به راحتی دوام خواهد آورد. تنها عیبی که در این بخش می‌بایست به آن اشاره کرد مربوط به شیشه‌ای بودن دو طرف گوشی است که در هنگام افتادن تصادفی آن از دست، احتمال شکستن آن وجود خواهد داشت. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم به جهت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی حتما یک کاور مناسب برای آن خریداری نمایید. با در نظر گرفتن ابعاد گلکسی نوت5 (153.2 × 76.1 × 7.6 میلی‌متر) و مقایسه آن با گلکسی نوت4 (153.5 × 78.6 × 8.5 میلی‌متر)، بنظر میرسد که در این زمینه نوت5 بسیار جمع و جورتر باشد. مسلما در این بخش وجود 2.5 میلی‌متر اختلاف در پهنای گوشی‌ها بسیار شگفت‌آور و قابل توجه است. در واقع با در نظر گرفتن ابعاد یکسان نمایشگر این دو گوشی، کمتر بودن اندازه پهنای گوشی نوت5 در هنگام در دست گرفتن آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

علاوه بر آن با نگاهی به مشخصات این گوشی متوجه وزن 171 گرمی این گوشی می‌شویم که البته نسبت به نسل پیشین خود سبکتر شده است. موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانیم این گوشی جدید در بخش بدنه خود دارای موادی باکیفیت‌تر است. در نهایت باید گفت که از نظر فیزیکی، گوشی نوت5 سامسونگ نسبت به نسل پیشین خود یک بروزرسانی بزرگ به حساب می‌آید.

gsmarena_034

به لطف ابعاد بسیار کم این گوشی (نسبت به نمایشگر بزرگ آن) در دست گرفتن این تلفن هوشمند 5.7 اینچی بسیار لذت‌بخش است. تا جایی که می‌توانید بسیار از عملیات خود را به راحتی و با یک دست به انجام برسانید. البته با این حال کاربرانی که دارای دستانی با اندازه کوچکتر هستند، بدنه این گوشی را کمی لغزنده و نامطمئن در دستان خود احساس خواهند کرد.

gsmarena_035

به لطف مواد بسیار باکیفیت به کار رفته در بدنه این گوشی، در دست گرفتن و لمس آن بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است. گرچه همین مواد که گلکسی نوت 5 از آن ساخته شده است، بدنه آن را مستعد جذب اثر انگشت و چربی و عرق دست می‌کند.

نمایشگر

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 دارای نمایشگری 5.7 اینچی از نوع سوپرامولد با دقت QHD یا همان 2560 × 1440 پیکسل بوده که با در نظر گرفتن این موارد، میزان چگالی تصویر آن برابر 518 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. ابعاد نمایشگر این گوشی از سری گلکسی نوت3 تا به امروز یعنی سه نسل پیاپی ثابت و یکسان باقی مانده است.

gsmarena_001

گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی شرکت سامسونگ همیشه دارای نمایشگر‌هایی با بهترین کیفیت و البته مجهز به آخرین فناوری‌های روز دنیا بودند و هستند. نوت5 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در حقیقت در کنار در اختیار داشتن میزان کنتراست تصویر بی‌نهایت، رنگ‌ها را نیز با دقت بسیار زیادی به نمایش می‌گذارد (البته امکان تغییر آنها و افزایش میزان غلظت رنگ‌ها در تنظیمات گوشی نیز وجود خواهد داشت). در کنار آن نمایشگر این گوشی دارای میزان روشنایی تصویر همچنین زاویه دید بسیار بالایی نیز هست.

زاویه دید نمایشگر این گوشی نیز بسیار خوب بوده و البته در صورت اعمال آن، رنگ‌ها نمایشگر کمی به آبی و سبز متمایل خواهند بود (البته این مورد در پنل‌های OLED امری عادی و معمولی به حساب می‌آید).

gsmarena_005

اگر درجه‌بندی میزان روشنایی نمایشگر این گوشی را به طور دستی به بالاترین بخش برسانید، حداکثر میزان روشنایی این گوشی برابر آن چیزی است که بیشتر در پنل‌های LCD شاهد آن هستیم. جالب است بدانید که در صورت انجام این پروسه در حالت خودکار، به میزان روشنایی تصویر بسیار بالاتری برابر 620 نیت دست خواهید یافت که البته در کنار آن این میزان بر روی کنتراست تصویر و رنگ‌ها نیز اثر مثبتی خواهد گذاشت. البته با در نظر گرفتن این امتیار، نمایشگر SuperAMOLED این گوشی، روشن‌ترین نمایشگر تولید شده توسط سامسونگ تا به امروز به حساب می‌آید. حتی امتیاز آن در این زمینه از گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس نیز بیشتر است. البته این میزان روشنایی به سادگی توسط پنل‌های LCD قابل دسترسی خواهد بود اما نکته مهم در این بخش، بازتاب نور بسیار کم نمایشگر‌های سوپرامولد است. این به آن معناست که حتی در هنگام قرار گیری در محیط‌های باز نیز می‌توانید با روشنایی نسبتا کمتر نمایشگر گوشی به خواندن اطلاعات و مشاهده جزئیات آن بپردازید. در حالت Screen mode این گوشی نیز می‌توانید به سادگی شاخصه‌هایی همچون میزان گرمی رنگ‌ها، نسبت کنتراست و همچنین غلظت رنگ‌ها را تغییر دهید. البته نمونه‌های پیش‌فرضی نیز در این بخش قرار دارند. البته اگر مود Basic را از هر نظر بهتر و جالب‌تر می‌بینید، پیشنهاد می‌کنیم سری به حالت AMOLED photo نیز بزنید، زیرا رنگ‌ها در آن به واقعیت نزدیک‌تر هستند. البته در این حالت با افزایش کنتراست، شاهد بالا رفتن غلظت بعضی از رنگ‌ها نیز هستیم. در حالت AMOLED video نیز بیشتر از دیگر گزینه‌ها با افزایش میزان غلظت رنگ‌ها مواجه خواهید شد و اگر به پررنگ بودن تصاویر علاقه‌مند هستید، می‌توانید از این مود استفاده کنید.

Untitled

در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که به دلیل نمایشگر بسیار روشن این گوشی، خوانایی آن در هنگام قرارگیری زیر نور مستقیم آفتاب بسیار عالی و مناسب بوده و در حقیقت کاربران نمی‌بایست در این باره هیچ گونه نگرانی خاصی داشته باشند.

Untitled

حسگرها، شیارها و کلیدها

در بخش بالایی نمایشگر این گوشی محل خروجی صدای مکالماتی گوشی واقع شده است و در کنار آن نیز شاهد قرارگیری سنسورهای مجاورت‌سنج و نورسنجی محیط هستیم. علاوه بر آن دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی نیز در این ناحیه واقع شده است.

gsmarena_023

کلید Home گوشی که نماد تلفن‌های هوشمند شرکت سامسونگ است درست در زیر نمایشگر گوشی واقع شده است. این کلید فیزیکی حاوی حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بوده و حلقه‌ای فلزی دور آن را فرا گرفته است. دو کلید لمسی ناوبری گوشی نیز در اطراف این کلید جای گرفته‌اند.

gsmarena_022

کلیدهای کنترل صدای گوشی در کناره سمت چپ آن قرار داشته و البته کلید پاور گوشی نیز در کناره سمت راست آن قابل مشاهده است.

در بخش بالایی بدنه این گوشی شاهد قرارگیری شیاری به جهت جای گذاری سیم کارت نانو گوشی هستیم. در کنار آن نیز میکروفون ثانویه گوشی به منظور حذف صدای نویز محیط قرار دارد. البته در این بخش خبری از حسگر مادون قرمز نمی‌باشد.

gsmarena_008

بخش تحتانی گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ دارد. با این تفاوت که در این بخش شاهد قرارگیری روزنه مربوط به قلم اس‌پن این گوشی نیز هستیم. در کنار آن درگاه استاندارد microUSB گوشی، سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و همچنین میکروفون اصلی گوشی به همراه بلندگو قرار دارند.

gsmarena_007

قاب پشتی گوشی جایی است که دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی این گوشی در آن واقع شده است. سنسور شمارنده ضربان قلب گوشی و فلاش LED آن نیز در سمت راست لنز دوربین اصلی قرار گرفته‌اند.

قلم S Pen

گلکسی نوت 5 در داخل بدنه خود دارای قلمی است که مثل همیشه نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت‌هایی در آن لحاظ شده است. هم اکنون به منظور خارج سازی این قلم از محل خود می‌بایست بر روی آن یک فشار خفیف وارد شود که البته این موضوع در زمینه عدم خارج شدن ناگهانی قلم از محل خود بسیار مفید و کارا خواهد بود.

این قلم نیز همانند نسل‌های پیشین خود دارای کلیدی فیزیکی بر روی بدنه خود است. علاوه بر آن بر روی بدنه آن بافت‌های بسیار ریزی وجود دارد که از لیز خوردن ناگهانی آن خودداری می‌کند. البته هم اکنون این بافت‌ها یکنواخت‌تر شده و احتمال لغزش را بیشتر از قبل فراهم می‌آورند.

تست دوام باتری

مطمئنا به یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی این مقاله وارد شدیم. همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی گلکسی نوت5 دارای یک باتری لیتیوم-پلیمری ثابت با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت است. در سمت دیگر گوشی گلکسی نوت 4 دارای باتری لیتیوم-یونی 3220 میلی‎‌آمپر ساعتی است که البته قابلیت جدا شدن توسط کاربر را نیز دارد. البته با وجود بهره‌گیری از یک باتری با ظرفیت کمتر، در تست‌های به عمل آمده نوت5 توانست تقریبا امتیاز برابری را نسبت به نوت4 بدست آورد. در تست‌های اجرا شده بر روی نوت5، این گوشی توانست امتیاز کلی 85 ساعت را از آن خود کند. در حقیقت با یکبار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت سه روز کامل از آن استفاده کنید، البته با این شرط که از هر کدام از شاخصه‌های وب‌گردی، تماس صوتی 3G و همچنین تماشای فیلم به مدت یک ساعت در روز استفاده کنید.

gsmarena_001

علاوه بر آن به کمک شارژر سریع این گوشی می‌توانید دستگاه را در کمتر از 90 دقیقه شارژ کنید. با استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم این گوشی نیز می‌توانید به سادگی هر چه تمام‌تر گوشی خود را در عرض 120 دقیقه به طور کامل شارژ کنید. همچنین طبق روال همیشگی این گوشی از دو حالت صرفه جویی در مصرف انرژی باتری برخوردار است. مودهای Power Saving و Ultra Power Saving از این نوع هستند. در حالت دوم تقریبا تمامی ویژگی‌های گوشی غیر فعال شده و فقط قابلیت‌های حیاتی آن باقی می‌ماند. این مورد بیشتر در زمان تک رقمی شدن میزان درصد شارژ باتری گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوام آن را تا ساعت‌ها افزایش خواهد داد. از آنجایی که این گوشی توانست تمامی تست‌های مربوط به دوام باتری را با موفقیت طی کند، به نظر می‌رسد که گلکسی نوت5 برای کاربرانی که به میزان انرژی باتری زیادی در طول روز نیازمند هستند، مناسب باشد. البته مسلما قابلیت جدا سازی و تعویض باتری گوشی یک ویژگی منحصر به فرد و کاربردی به حساب می‌آید، اما با دانستن خراب شدن نمای زیبای فلز و شیشه بدنه این گوشی، مطمئنا به این شرایط گلکسی نوت5 راضی خواهیم شد. البته در صورت به اتمام رسیدن شارژ گوشی، گزینه دیگری به نام پاوربانک نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند از آن به عنوان یک باتری قابل حمل استفاده کند.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 از نظر ویژگی‌های و قابلیت‌های ارتباطی و اتصالی، بسیار مجهز است. تجهیز گوشی به ویژگی‌‌های Cat. 9 LTE (به منظور پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود 450 مگابیت بر ثانیه) و HSPA (حداکثر سرعت دانلود 42 مگابیت بر ثانیه) از جمله این موارد هستند. این فبلت 5.7 اینچی از وای‌فای ac پرسرعت نیز پشتیبانی می‌کند. استاندارد وای‌فای این گوشی در فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتزی برابر a/b/g/n است. در کنار آن این گوشی دارای نسخه 4.2 بلوتوث به همراه قابلیت‌ها و سرویس‌های LE و کدک apt-X (به منظور پشتیبانی از پخش صدا با بالاترین کیفیت ممکن) نیز می‌باشد. اتصال کابلی این گوشی نیز از طریق درگاه microUSB 2.0 آن انجام خواهد گرفت. علاوه بر آن درگاه USB این گوشی از ویژگی‌های MHL 3.0 (به جهت انتقال و نمایش تصاویر با دقت 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه) و USB HID (به منظور اتصال موس و کیبورد) نیز پشتیبانی خواهد کرد. این گوشی دارای NFC نیز بوده و کاربر می‌تواند از طریق سرویس Samsung Pay و جایگزین شدن گوشی به جای کارت بانکی، پرداخت‌های مالی و بانکی خود را انجام دهد. البته این بخش از گوشی به منظور جفت شدن سریع دستگاه‌ها و همچنین خواندن اطلاعات تگ‌های NFC نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه شرکت سامسونگ هیچگونه حسگر مادون قرمزی را در این گوشی به منظور کنترل لوازم خانگی قرار نداده است و البته در صورت وجود این گزینه، این گوشی در این حوزه می‌توانست بدون رقیب باشد.

رابط کاربری

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 سامسونگ بطور پیش‌فرض از نگارش 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ و آخرین نسخه رابط کاربری تاچ‌ویز بهره‌ می‌برد. نکته بارزی که در هنگام کار کردن با گوشی گلکسی نوت5 به آن برخوردیم، شلوغ بود فضای lockscreen بود. در این فضا، دو اعلان (notifications) دیده می‌شوند که تنها آیکون آنها در این قسمت وجود دارد. برای مشاهده تمام اطلاعات آن، باید فلش رو به پایین آن انتخاب شود. اگر اعلان برنامه‌ای برای فعالیت کاربر، مزاحمت ایجاد کند، می‌توان قرار‌گیری آن اعلان را در این فضا غیر فعال کرد. در این قسمت همچنین برنامه‌ای برای پیش‌بینی وضع هوا و اپلیکیشن گام‎شمار کاربر، وجود دارند.

در صفحه لاک اسکرین نوت5، دو میانبر برای برنامه‌های دوربین و شماره‌گیری وجود دارند و البته در این رابط کاربری، میانبر دوربینِ دیگری نیز وجود دارد که با دو بار فشردن متوالی دکمه سخت‌افزاری Home بر روی گوشی، این برنامه در عرض یک ثانیه باز می‌شود. اپلیکیشن Private mode نیز وجود دارد که در ویرایش جدید، کارایی حسگر اثر انگشت، بهتر شده است. بعد از اینکه اثر انگشت شما به عنوان کاربر در این برنامه ثبت شد، برای باز کردن قفل‌ها توسط اثر انگشت خود تنها به نیم ثانیه زمان احتیاج دارید.

حالت مخفی یا همان Private این گوشی، پوشه‌ای مطمئن و امن را در داخل حافظه گوشی ایجاد می‌کند و در زمان غیر فعال بودن آن، این پوشه از دید کاربران ناپدید می‌شود. همچنین می‌توان این گزینه را نیز انتخاب کرد که در هنگام خاموش یا قفل شدن نمایشگر گوشی، این برنامه نیز به طور خودکار غیر فعال شود. قفل صفحه گوشی از مکانیسم اثر انگشت پشتیبانی می‌کند. این مکانیسم از دیگر حالت‌ها سریع‌تر، راحت‌تر و مطمئن‌تر است. (حتی امن‌تر از Pin و Pattern). از ویژگی‌های خوب قفل این گوشی، توانایی غیر فعال‌ یا پنهان‎سازی اعلان‌های قفل صفحه است و از جاسوسی و لو رفتن اطلاعات پیام‌ها و ایمیل‌های کاربر جلوگیری می‌کند. حالت Smart Lock نیز در هنگام اتصال گوشی به دستگاه‌های امن (از طریق بلوتوث به ساعت هوشمند، بلندگوی استریو ماشین یا تگ‌های NFC) یا قرار‌گیری آن در مکان‌های مورد اعتماد، توانایی غیر فعال‌سازی قفل‌ها را دارد. متاسفانه برای این سرویس تنها می‌توان موقعیت‌های مکانی امن را تعریف کرد. از فضای قفل صفحه عبور می‌کنیم و به قسمت بعدی می‌رویم، جایی که هم اکنون همانند گوشی گلکسی اس 6،  پشتیبانی از قرار‌گیری تم‌ها بهبود یافته است. همان موردی که یکی از نقص‌های بزرگ گوشی گلکسی اس5 بود. بطور پیشفرض، سه تِم (theme) متفاوت بر روی این گوشی نصب شده است و کاربر در صورت نیاز می‌تواند تم‌های بیشتری را از Galaxy Apps store سامسونگ دانلود و دریافت کند. یکی از این تم‌ها، مربوط به طراحی انحصاری فیلم Avengers می‌شود که کمپانی سامسونگ در پشتیبانی از آن نقش بسزایی داشت. تم‌ها منجر به تغییر ظاهر عکس‌ پس‌زمینه، آیکون‌ها و نوار اعلانات می‌شوند.

صفحه اصلی (یا همان هوم اسکرین) گوشی به خودی خود معمولی و عادی بوده و در آن قاب‎هایی وجود دارد که در انتهایی‌ترین آنها از سمت چپ، قابلیت تعریف اختیاری ویجت‌ها وجود دارد. همچنین بصورت پیشفرض، تعدادی منبع خبری در آن قسمت قرار گرفته است. در این قسمت، گزینه‌ای نیز برای انتخاب نوع شبکه‌بندی قاب‌ها بر اساس معیار کاربر وجود دارد. موزاییک‌های 4×5 ، 4×4 و 5×5 شامل آن می‌شوند. در حالت پیشفرض، تنظیم آن بر روی حالت 4×4 قرار دارد.

gsmarena_009

نمای صفحه هوم اسکرین گوشی نوت 5

صفحه پس‌زمینه گوشی دارای افکت‌های حرکتی بسیار کندی است که در ابتدای کار متوجه آنها نشدیم. در صورت تمایل می‌توانید این ویژگی را در بخش تنظیمات گوشی غیر فعال کنید. در بخش اعلانات ، صفحه مشاهده تمام تاگل‌ها حذف شده است. همچنین این گوشی دیگر از دستور پایین کشیدن دو انگشتی نوار اعلانات پشتیبانی نمی‌کند. بجای آن، یک ردیف از تاگل‌ها  وجود دارند و همچنین قابلیت جدیدی نیز اضافه شده است که برای مثال نام شبکه وای‌فایی که گوشی مورد نظر به آن متصل شده است در زیر آیکون WIFI حک می‌شود.

نوار تنظیم میزان روشنایی نمایشگر گوشی در زیر تاگل‌ها قرار گرفته است و دکمه‌های S Finder و Quick connect نیز در پایین آن هستند. یکی از قابلیت‌های جدید و بامزه این نوار، در هنگام تغییر روشنایی گوشی است که بطور خودکار، کل نوار اعلانات محو می‌شود و در این حالت می‌توان روشنایی گوشی را برای تماشای برنامه مورد نظر، بهتر تنظیم کرد. با انتخاب Edit در همین بخش، به صفحه‌ای وارد می‌شود و در صفحه ظاهر شده برای فعالسازی یا غیر فعال کردن هر تاگل، کافیست که بر روی آن کلیک کنید. هرچند مکانیسم باز شده این صفحه در رابط کاربری قبلی (نوار اعلانات با دو انگشت به سمت پایین می‌آمد)بسیار لذت‌بخش‌تر بود. در این بخش علاوه بر موارد معمولی، در صورت تمایل می‌توانید گزینه‌های S Finder و Quick connect را نیز حذف کنید. در هنگام باز کردن کشوی برنامه‌ها در این گوشی، یک و نیم صفحه از آن، از برنامه‌های پیشفرض پُر شده است. هرچند تعدادی از برنامه‌های از پیش نصب شده در پوشه‌های خاصی قرار گرفته‌اند.

هم اینک ویژگی Multi Window به بخشی از ویژگی‌های app switcher این گوشی تبدیل شده است. رابط کاربری تاچ‌ویز از طراحی بسیار زیبا و سه‌بعدی rolodex (کارتی-چرخشی) برای این قسمت استفاده کرده است. در کنار دکمه X در سمت راست بالای هر صفحه، دکمه‌ای وجود دارد که با انتخاب آن، برنامه به حالت نیم صفحه، تغییر ابعاد می‌دهد. نیمه دیگر نمایشگر نیز تنها توسط برنامه‌هایی که از این ویژگی (Multi Window) پشتیبانی می‌کنند، پُر می‌شود.

به منظور اجرای حالت Multi Window راه دیگری نیز وجود دارد و آن هم نگه داشتن دکمه App switcher برای مدت زمان کوتاهی است. اگر برنامه مورد نظر از ویژگی Multi Window پشتیبانی کند، به حالت نیم‌صفحه درمی‎آید و نیمه دیگر صفحه نیز به برنامه دیگری که از Multi Window پشتیبانی می‌کند، اختصاص می‌یابد. در غیر این صورت (اگر برنامه مورد نظر از ویژگی مزبور پشتیبانی نکند)، لیست برنامه‌ها ظاهر می‌شود. منو تنظیمات گوشی به بخشی بنام Quick settings مجهز است. در این بخش، آیکون‌هایی از تنظیمات که بیشترین استفاده را توسط کاربر داشته‌اند، در اولویت این لیست قرار می‌گیرند. در زیر آن نیز لیستی از تمام تنظیمات قرار دارند. اگرچه استفاده از عملگر جستجوی تنظیمات را به دلیل وسیع بودن گستره انتخاب‌های کاربر، ترجیح می‌دهیم. البته دستیابی به این قسمت به دلیل قرار گرفتن در منوها و زیرمنوهای مختلف، کمی مشکل است.

قلم S Pen

همانطور که انتظار می‌رفت نرم‌افزار مربوط به قلم استایلوس این گوشی نیز بهبود پیدا کرده است. در واقع در این نسخه می‌توانید در حالت ضروری در هنگام خاموش بودن نمایشگر گوشی بر روی آن نوت‌برداری کنید.

بخش Air command نیز پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته و در واقع هم اکنون می‌تواند بر روی هر قسمت از نمایشگر ظاهر شود. علاوه بر آن کاربر می‌تواند از میان گزینه‌های موجود سه برنامه را به عنوان اپلیکیشن‌های میانبر انتخاب کند.

ویژگی‌های Action Memo و Smart select به همراه Screen write و همچنین S Note از دیگر ویژگی‌های این بخش هستند.

قلم  S Pen دارای بخشی اختصاصی در تنظیمات گوشی است. در واقع در این بخش اجازه کنترل تمامی جنبه‌های رابط کاربری این قلم استایلوس به کاربر داده می‌شود.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گلکسی نوت 5 سامسونگ در درون خود به تراشه اگزینوس 7420 این شرکت مجهز است. این چیپ قدرتمند در بخش CPU خود دارای چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز به همراه چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز است. Mali-T760MP8، واحد گرافیکی آن بوده و در کنار آن دارای میزان حافظه RAM چهار گیگابایت نیز هست. در صورت صرف نظر کردن از میزان حافظه رم این گوشی، دیگر بخش‌های پردازنده آن کاملا مشابه با گوشی‌های گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج است.

gsmarena_002

در ابتدای کار به جهت سنجش عملکرد خام CPU این تراشه وارد بنچمارک گک بنچ 3 شدیم. جالب است بدانید که در این حوزه گلکسی نوت5 توانست امتیاز نسبتا برابری با گوشی‌های سری گلکسی اس6 این شرکت بدست آورید.

Untitled

در تست آنتوتو 5 دوباره شاهد نتایجی مشابه بودیم. در این بخش هر دو فبلت (نوت5 و اس 6 اج پلاس) توانستند امتیازی نزدیک به 70 هزار را نصیب خود نمایند. در کنار آن امتیازات بدست آمده مشابه نسخه‌های کوچکتر آنها بوده و البته تمامی امتیازات بدست آمده توسط این سری از گوشی‌ها از تراشه‌های سری اسنپدراگون شرکت کوآلکام بالاتر بودند.

Untitled

به لطف بالاتر بودن میزان حافظه RAM این گوشی، نوت 5 به همراه اس 6 اج پلاس توانستند در طی تست ترکیبی بیس مارک در جایگاه اول قرار بگیرند. در ادامه و در بخش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای CPU نیز نوت5 توانست بالاتر از همه گوشی‌ها در صدر جدول قرار بگیرد.

Untitled Untitled.pngs Untitled.pngs.pngss

به جهت بررسی عملکرد واحد گرافیکی Mali-T760MP8 تراشه موجود در این گوشی به سراغ تست GFXBench رفتیم. این گوشی توانست امتیازات بسیار خوب و ارزشمندی را در این تست‌ها از خود برجای بگذارد.

Untitled.pngs.pngss Untitled.pngs.pngss.pngs

در طی تست بیس مارک ایکس که عملکرد واحد گرافیکی تراشه‌ها به جهت اجرای بازی‌های سنگین مورد بررسی قرار می‌گیرد، این گوشی توانست همانند دیگر اعضای سری گلکسی اس 6، نتایج بسیار خوبی را از خود بر جای بگذارد.

Untitled.pngs.pngss.pngs

در ادامه کار به جهت بررسی و سنجش عملکرد وب‌گردی این گوشی به سراغ تست‌های کراکن (بررسی جاوا اسکریپت) و بروس مارک (بررسی HTML5) رفتیم. این گوشی توانست در هر دو تست و مخصوصا در بنچمارک کراکن، نتایج بسیار درخشانی را به نفع خود به ثبت برساند.

Untitled.pngs.pngss.pngs

گلکسی نوت 5 سامسونگ هر اینک یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار به حساب می‌آید. در واقع در هنگام اجرای تست‌های متفاوت و سنگین بر روی آن، این گوشی حتی خم به ابرو نیاورده و توانست تمامی آنها را با امتیازات بسیار بالا پشت سر بگذارد. شرکت سامسونگ با انتخاب تراشه اگزینوس 7420 برای این گوشی، بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند را متعجب‌زده کرده و در واقع این تولیدکننده کره‌ای از یک چیپ بسیار قدرتمند در این بخش استفاده کرده است. در حقیقت باید صادقانه گفت که تراشه 14 نانومتری اگزینوس 7420 سامسونگ در زمینه قدرت سخت‎افزاری، مدیریت گرما و انرژی و همچنین بهره‌وری عملکردی از دیگر سخت‌افزارهای قدرتمند موجود در بازار حداقل یکسال جلوتر است.

دوربین

شرکت سامسونگ از حسگر 16 مگاپیکسلی IMX240 سونی به منظور قرارگیری در ماژول دوربین اصلی نوت5 استفاده کرده است. علاوه بر آن حداکثر میزان گشودگی لنز در این دوربین برابر f/1.9 است. علاوه بر آن این بخش از گوشی دقیقا مشابه آن چیزی است که در گوشی‌های گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج شاهد آن هستیم.

gsmaren a_006

ویژگی اجرای سریع برنامه دوربین این گوشی، یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی موجود در این گوشی به حساب می‌آید. در حقیقت توسط این ویژگی و با دو بار فشار ممتد بر روی کلید فیزیکی Home گوشی، در هر بخش از رابط کاربری گوشی که باشید، در عرض کمتر از یک ثانیه به برنامه دوربین گوشی منتقل خواهید شد. رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و اکثر تنظیمات و مودها بر روی نمایشگر قابل مشاهده و در دسترس هستند. همچنین امکان دانلود حالت‌ها و مودهای بیشتری (همانند مود Sport Shot) نیز در این قسمت وجود دارد.

در هنگام استفاده از مود Pro این گوشی می‌توانید کنترل کاملی بر روی سیستم فوکوس دستی دستگاه خود داشته باشید. همچنین دست‌کاری میزان حساسیت سنسور (ISO)، میزان جبران نوردهی، تراز سفیدی و دیگر موارد این چنینی نیز امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر آن امکان ذخیره‌سازی تنظیمات دستی به منظور رجوع به آنها در آینده نیز وجود دارد. تنظیمات طیف رنگی این برنامه بسیار پیشرفته است. در این بخش تنظیمات پیش‌فرض بسیار زیادی در پیش رویتان قرار گرفته است و تنها کافیست میان آنها جابه‌جا شوید. همچنین درجه‌بندی مخصوصی به جهت تنظیم میزان روشنایی سایه‌ها و روشنایی‌های تصویر، نسبت کنتراست و غلظت و گرمی و تمایل رنگ‌ها نیز وجود دارد. در واقع با استفاده از این برنامه تا حدی از به کار بردن بسیاری از فیلترهای جالب برنامه اینستاگرام بی‌نیاز خواهید شد.

گلکسی نوت 5 سامسونگ قادر به عکاسی در حالت خام (RAW) نیز هست. این مورد به عکاسان کمک خواهد کرد تا بعد از عکاسی بتوانند نظارت و ویرایش دقیقتری بر روی مولفه‌های عکاسی و نوری تصویر خود داشته و تصاویر خلاقانه‌ای را به ثبت برسانند. ویژگی Live Broadcast نیز قابلیت جدیدی است که هم اکنون فعلا تنها در گوشی‌های گلکسی اس 6 اج پلاس و گلکسی نوت 5 قادر به مشاهده آن خواهید بود. این ویژگی که توسط YouTube تولید و حمایت می‌شود، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا تصاویر خود را به طور زنده با دنیا بیرون به اشتراک بگذارند. به منظور شروع کار ابتدا می‌بایست یک حساب کاربری گوگلی داشته و سپس بخش ثبت نام آن را که بسیار آسان و راحت است، طی نمایید.

به دلیل وجود سخت‌افزار بسیار قوی در این گوشی، هیچگونه تاخیر و مشکلی در هنگام عکاسی و استفاده از اپلیکیشن دوربین این گوشی دیده نمی‌شود. مسلما در هنگام استفاده از دوربین این گوشی، یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی خود را در خاطرتان به ثبت خواهید رساند.

عکس‌برداری

در طی بررسی عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی شاهد این موضوع بودیم که این تصاویر دارای کیفیت بسیار مناسبی بوده و در عین حال جزئیات تصویر نیز در آنها بسیار بالا است. رنگ‌ها با دقت بسیار زیادی به نمایش در آمده و محدوده گستره دینامیکی بسیار مناسب است. شارپنس و وضوح تصاویر نیز در حد بسیار عالی و خوبی قرار دارند. در هنگام عکاسی در محیط‌های تاریک و کم نور نیز تصاویر با کیفیت رضایت‌بخشی به ثبت می‌رسند. در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر دوربین 16 مگاپیکسلی با ابعاد کوچکتر شده گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ هستید:

در هنگام فعال کردن حالت HDR این گوشی، تصاویر با کیفیت بسیار مناسبی به ثبت رسیده و جزئیات محل‌های تاریکتر صحنه به شکل بسیار دقیقتری به نمایش در می‌آیند. علاوه بر آن به لطف وجود حالت Live HDR این گوشی، می‌توانید قبل از عکاسی با این مود به طور زنده نتیجه کار را بر روی نمایشگر گوشی خود ببینید.

از طرفی دوربین سلفی گلکسی نوت 5 دارای دقتی برابر 5 مگاپیکسل است و در کنار آن از لنزی با حداکثر گشودگی دیافراگم F/1.9 بهره می‌برد. همچنین ویژگی‌های نرم‌افزاری مناسبی همانند Live HDR و افکت‌های تصویری از نکات مثبت موجود در این بخش به حساب می‌آیند. علاوه بر آن این دوربین می‌تواند با استفاده از مود WideSelfie و با زاویه بسیار باز 120 درجه به ثبت تصاویر سلفی گروهی نیز اقدام نماید. همچنین امکان ثبت تصاویر سلفی با اشاره بر روی حسگر ضربان‌سنج پشتی گوشی نیز امکان پذیر خواهد بود.

gsmarena_001

نمونه تصویر سلفی گلکسی نوت 5

به منظور بررسی و مقایسه تصاویر ثبت شده این گوشی با دستگاه‌های هوشمند دیگری همچون گلکسی اس 6 اج، گلکسی نوت 4 و گلکسی اس 6 اج پلاس می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‎برداری

گلکسی نوت 5 سامسونگ از حالت و مود خاصی برای بخش فیلم‌برداری بهره‌مند نمی‌باشد، زیرا اکثر حالت‌های عکاسی برای این قسمت نیز قابل استفاده می‌باشند. حتی حالت Pro نیز در این بخش قابل انتخاب خواهد بود، با این تفاوت که حین فیلمبرداری امکان تنظیم شاخصه‌های مختلف آن وجود نخواهد داشت. در واقع این مورد توسط سیستم فوکوس خودکار به بهترین شکل تنظیم خواهد شد. در هر صورت گلکسی نوت 5 قادر است در بهترین حالت با دقت 2160p به فیلمبرداری بپردازد. با این حال امکان ضبط فیلم با دقت QHD نیز امکان پذیر خواهد بود. فیلم‎برداری با دقت 1080p با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه و همچنین دقت 720p با نرخ 120 فریم بر ثانیه (در قالب مود Slow Motion) از دیگر گزینه‌های پیش رویتان خواهند بود. دوربین سلفی این گوشی نیز می‌تواند با نرخ 30 فریم بر ثانیه و با دقت QHD (برابر با دقت نمایشگر) به ضبط فیلم بپردازد. مود HDR و قابلیت‌ها و افکت‌های رنگی در حین فیلمبرداری امکان پذیر خواهد بود. با این استثنا که در حالت 2160p این حالت‌ها غیر فعال خواهند شد. عکاسی در حین ضبط فیلم و همچنین سیستم فوکوس خودکار تعقیب سوژه به همراه سیستم لرزشگیر نرم‌افزاری از دیگر ویژگی‌های این بخش به حساب می‌آیند. کیفیت فیلم‌های ضبط شده این گوشی کمتر از سطح استثنایی نبوده و در واقع تصاویر ضبط شده در این حالت دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. در بخش زیر می‌توانید نمونه فیلم‌های ضبط شده با این گوشی را با دقت‌ها و گزینه‌های مختلف و گوناگونی دانلود و یا مشاهده نمایید:

 

2160p@30fps 62MB, 10s

 

1080p@60fps 35MB, 10s

 

720p@120fps 60MB, 10s

علاوه بر آن با رجوع به لینک‌های زیر نیز می‌توانید تصویر فیلم‌های ضبط شده توسط گلکسی نوت 5 را با دیگر گوشی‌های قدرتمند موجود در بازار مقایسه کنید: برای مقایسه تصاویر فیلم‌های 4K (همان 2160p) به لینک‌های زیر رجوع کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

اپلیکیشن تماس و دفترچه تلفن

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 سامسونگ دارای ویژگی آنتن‌دهی بسیار خوبی بوده و خروجی صدای مکالمات آن نیز بسیار رضایت‌بخش است. علاوه بر آن با انتخاب ویژگی سازگار شدن صدا (Adapt sound feature)، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از تون صدای هِدسِت خود استفاده کنید. همچنین اکولایزری نیز برای تطبیق بهتر خروجی صدا مکالمات در نظر گرفته شده است. اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی نیز به طراحی متریال مجهز گشته که در کنار آن دارای ویژگی‌های مختلفی مثل Smart dialing (جستجوی در بین مخاطبان توسط صفحه کلید تماس) و یا speed dialing (اختصاص دادن شماره‌ای از روی صفحه کلید به مخاطبی خاص) نیز هست. همچنین از تماس تصویری نیز پشتیبانی می‌شود، هرچند طرفداران آن در میان کاربران بسیار کم می‌باشد. علاوه بر وجود زبانه‌های تاریخچه تماس‌ها (call log)، لیست علاقه‌مندی‌ها (favorite contacts) و لیست تمام مخاطبان کاربر، اپلیکیشن دفترچه تلفن نیز وجود دارد که می‌توان توسط آن بصورت مجزا تماس تلفنی بر‌قرار کرد.

اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی نیز دارای قسمتی برای جستجوی مخاطبان و ستونی از حروف الفبا است. هم اینک در نسخه جدید این برنامه، خلاصه‌ای از اطلاعات هر مخاطب در کنار عکس پروفایل آن به صورت کارت‌هایی نشان داده شده است. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر هر مخاطب، تنها کافیست که کارت‌ها را به سمت پایین بکشید. همچنان در آن قسمت، اطلاعات تلفن و ایمیل مخاطبان نیز وجود دارند و دکمه‌ای نیز برای برقراری تماس یا ارسال پیام وجود دارد. در بخش دقیق‌تر این اطلاعات، می‌توانید از آخرین مکالمات صوتی یا متنی خود با مخاطب مورد نظر با خبر شوید. بخش View more آن، اطلاعات دقیقی از مخاطب مورد نظرتان را فراهم می‌کند. در لیست موجود، با کشیدن کارت هر مخاطب به سمت چپ، تماس صوتی با آن بر‌قرار می‌شود و در صورت کشیدن آن به سمت راست، به بخش ارسال پیام آن منتقل می‌شوید.

برنامه پیام‌رسانی و اپلیکیشن‌های ایمیل

برنامه پیام‌رسانی موجود در این گوشی دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و فضای آن بسیار تمیز و دور از شلوغی است. در این اپلیکیشن، اجازه تغییر در اندازه فونت‌، تصویر پس‌زمینه و شکل فریم حباب نوشته‌ها، داده شده است. در این برنامه، ردیفی به نسبت اولویت مخاطبان، قرار داده شده و در زیر آن لیستی از مکالمات متنی کاربر وجود دارد. در هنگام ارتباط با مخاطب خود می‌توانید با استفاده از دستور pinch zoom (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) برای تغییر در اندازه فونت نوشته‌ها استفاده کنید. گزینه Album موجود در این اپلیکیشن، تمامی عکس‌ها و فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده در مکالمات متنی شما را در یک بخش مجزا فراهم می‌آورد. با انتخاب دکمه Attach نیز می‌توانید از تازه‌ترین عکس‌ها یا فیلم‌های خود به راحتی هر چه بیشتر استفاده کنید. در زیر آن نیز بخشی برای اضافه کردن فایل‌های چند رسانه‌ای وجود دارد. علاوه بر آن با استفاده از برنامه پیام‌رسانی این گوشی و از طریق قابلیت پیشفرض موجود در آن می‌توانید به سادگی پیام‌های موجود در گوشی را از جنبه وجود عبارات خاص و یا شماره‌های خاص فیلتر و الک کنید. از طرفی می‌توانید با استفاده از بخش ارسال پیام برنامه‌ریزی شده، پیام‌ها را به طور خودکار در زمان دیگری به آدرس خاص انتخاب شده ارسال نمایید. در نتیجه دیگر امکان فراموش شدن آنها وجود نخواهد داشت.

اپلیکیشن Email پیشفرض سامسونگ به نظر می‌آید نسبت به نسل پیش خود هیچ تغییری نکرده باشد. ردیف‌های اول آن مربوط به میان‌برهای است که می‌توانید آن را بر روی مخاطب‌های خاص خود قرار دهید. علاوه بر آن در صورت در اختیار داشتن چند حساب کاربری، می‌توانید یک صندوق پست ترکیبی را در این بخش مشاهده نمایید. اپلیکیشن جی‌میل این گوشی نیز از قابلیت چند حساب کاربری پشتیبانی می‌کند (حتی اکانت‌های غیر گوگلی شما) و البته در این برنامه شاهد نمای بسیار زیبای طراحی متریال نیز هستیم. این برنامه جایگزین بسیار خوبی برای برنامه ایمیل شرکت سامسونگ است.

صفحه کلید مجازی

صفحه کلید مجازی موجود در گوشی‌های هوشمند شرکت سامسونگ دارای ویژگی‌های خاصی (وجود ردیف شماره‌ها) است. این اپلیکیشن به گزینه‌هایی مجهز بوده که در صورت فعال بودن آنها، پایگاه داده‌های آن در زمینه کلمات متداول در هر هفته بطور خودکار بروزرسانی می‌شود و یا می‌تواند از طریق یادگیری توسط متون پیام‌ها یا اطلاعات مخاطبین شما، کلمات درست و صحیح را حدس بزند. علاوه بر آن امکان تغییر اندازه این کیبورد نیز وجود داشته و می‌توانید به سادگی میزان بلندی آن را کاهش یا افزایش دهید. در کنار آن می‌توان از حالت کیبورد کوچک و شناور نیز استفاده کرد. از طرفی می‌توانید میانبرهایی را بر روی آن تنظیم کنید تا با فشردن یک کلید به طور خودکار عبارتی در متنتان وارد شود. قابلیت حدس کلمات نیز در این کیبورد موجود است.

علاوه بر آن می‌توانید با استفاده از قلم استایلوس این گوشی به وارد کردن کلمات اقدام کنید. این موضوع با در نظر گرفتن نمایشگر بسیار بزرگ این گوشی بسیار کارا و مفید به نظر می‌آید.

برنامه گالری

در حالت از پیش تنظیم شده این برنامه، تصاویر موجود در گالری بر اساس تاریخ آنها، گروه‌بندی شده‌اند. تصاویر بند‌انگشتی (Thumbnails) نیز با زمینه‌ای ساده و سفید رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان تغییر اندازه آنها از طریق pinch zoom لحاظ شده است. این گوشی توسط رویداد‌هایی که بر اساس مکان و زمان‌ آنها گروه‌بندی شده‌اند، کلیپی با نام “Video highlights” را بطور خودکار ایجاد می‌کند که در واقع نوعی slideshow است که بر روی آن موزیکی قرار گرفته است. در صورت تمایل کاربر، این کلیپ ساخته شده توانایی تبدیل شدن به یک فیلم و اشتراک در صفحات اجتماعی کاربر را نیز دارد.

gsmarena_001

در نمای Categories، اجازه دسته‌بندی فایل‌های شما براساس نوع آن داده شده است (عکس، فیلم، فیلم اسلوموشن،تصاویر مجازی و غیره). در بخش People category، تصاویر کاربر بر اساس شکل صورت افراد موجود در عکس، دسته‌بندی می‌شوند. همچنین بخشی بنام Documents category نیز برای دسته بندی فایل‌ها وجود دارد. میانبری نیز به منظور جستجوی عکس‌ها بر اساس نوع دسته‌بندی آنها، افراد شناخته شده در عکس، زمان، نوع رویداد، مکان و غیره وجود دارد.

انتقال تصاویر به حالت Private mode نیز آسان‌تر شده است و تنها کافیست که این مود توسط کاربر فعال شود. ابزار ویرایش عکس نیز در این نسخه بسیار ساده گشته و به Auto adjust (تنظیم خودکار سفیدی عکس)، crop (برش عکس) و rotate (چرخش عکس) آنها ختم می‌شود. اما اگر به ویرایش پیشرفته عکس نیاز دارید، باید از نرم‌افزار پیشفرض اندروید به همین منظور استفاده کنید که بجز موارد گفته شده (برش یا چرخش عکس)، دارای ابزار collages عکس، color adjustment (تنظیم رنگ تصاویر)، effectsها و dedicated portrait enhancements (کوچک کردن صورت یا بزرگ کردن چشم‌ها و غیره) نیز هست. به کمک دکمه Share تعبیه شده در آن، می‌توانید تصاویر خود را از طریق DLNA به تلویزیون (به صورت screen mirroring یا اشتراک صفحه نمایش دو دستگاه) یا به یک پرینتر وایرلس منتقل کنید. همچنین امکان اشتراک عکس‌ها بین مخاطبان شما نیز وجود دارد که همانند یک شبکه اجتماعی کوچک عمل می‌کند. البته دریافت آن در گوشی‌های غیر سامسونگی از طریق لینکی است که بصورت پیامکی به آنها ارسال شده و این لینک در صورت فعال نشدن در طی زمانی خاص، خود به خود منقضی می‌شود.

برنامه موزیک پلیر

برنامه پخش کننده موسیقی رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، یکی از پر‌امکانات‌ترین برنامه‌های پخش موزیک است اما کمپانی برای کاستن از فضای شلوغ آن، تغییراتی را بر روی این برنامه اعمال کرده که هم اینک این برنامه بسیار مرتب، تمیز و ساده گشته است. هم اکنون این برنامه تنها دارای دو صفحه مجزا است. یکی از این صفحات، اجازه انتخاب آهنگ‌ها (tracks) و لیست‌ پخش (playlists) آنها را به کاربر می‌دهد (توسط منویی که به سمت پایین کشیده می‌شود و نماهای مختلف موجود در آن مثل Folder view). در نسخه جدید، دیگر خبری از Music square هم نیست. صفحه دیگر آن مربوط به Now playing (در حال پخش) می‌شود که بخش‌های album art (تصویر آلبوم) و تعداد کمی playback controls (کنترل‌های پخش موزیک) را شامل می‌شود. همچنین امکان انتقال پخش موزیک به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از بلوتوث یا DLNA نیز وجود دارد.

با استفاده از ویژگی SoundAlive برنامه پخش‌کننده موزیک این گوشی، خوشبختانه دیگر از نمای square view و پیچیده قبلی خبری نبوده و هم اینک این برنامه دارای دو پیچ تنظیم است. یکی از آنها بین bass و treble صداها، تعادل ایجاد کرده و دیگری نیز بین instrumental و vocals آن بالانس را بر‌قرار می‌کند. برای برگشتن به حالت قبلی اکولایزر (اکولایزر 7 بانده) می‌توانید دکمه Details را انتخاب کنید. علاقه‌مندان موسیقی از این خبر نیز خوشحال خواهند شد که این برنامه از فرمت 16 و 24 بیتی FLAC نیز بصورت پیشفرض پشتیبانی می‌کند. در قسمت Adapt Sound این برنامه، تون صدای خروجی موسیقی به صورت خودکار براساس هدفون کاربر یا شنوایی او تنظیم خواهد شد. قسمت‌های دیگری نیز همانند SoundAlive+ (ایجاد افکت‌های صدای فراگیر یا surround sound) و Tube Amp هم وجود دارند. همچنین بخشی با نام Smart volume نیز وجود داشته که وظیفه آن، تعادل و بالانس سرعت پخش آهنگ و کند یا تند کردن سرعت پخش صداها و موزیک‌ها است و به احتمال زیاد در زمینه گوش‌ دادن به کتاب‌های صوتی بسیار مفید خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم قرار گرفته بر روی این گوشی، قابلیت UHQ Upscaler آن است. با استفاده از این ویژگی جدید که توسط شرکت سامسونگ ایجاد گشته است، رزولوشن صوتی موزیک‌ها و ویدئوها به منظور گوش دادن آنها با هدفون، افزایش و بهبود می‌یابد.

برنامه ویدئو پلیر

برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی این گوشی از بسیاری از فرمت‌ها و کدک‎های رایج بازار را پشتیبانی می‌کند. پخش فیلم‌هایی با دقت 4k یا 2160P با کدک جدید H.265/HEVC از آن نوع می‌باشد. متاسفانه و همانطور که انتظار می‌رفت، این برنامه از سرویس چند کاناله AC-3 و DTS پشتیبانی نمی‌کند. در حالت Pop up می‌توان اپلیکیشن را در اندازه کوچکتری به صورت شناور در محیط سیستم عامل اجرا نمود و در کنار تماشای فیلم به انجام دیگر کارها پرداخت.

در محل تنظیمات زیر‌نویس اپلیکیشن مزبور،گزینه‌های بسیار زیادی دیده می‌شود که از بین آنها می‌توان به انتخاب نوع فونت زیرنویس، ابعاد نمایش آن، رنگ نوشته، رنگ حاشیه نوشته و یا رنگ پس‌زمینه آن اشاره کرد. تنظیمات آن بر روی بهترین حالت ممکن به صورت پیشفرض تعیین شده و اگر خواهان تغییر آن به تنظیمات دلخواه خود هستید کافیست که به بخش تنظیمات آن مراجعه کنید. برنامه پخش فرمت‌های ویدئویی این گوشی در نسخه جدید آن، شاید زیادی ساده‌سازی شده باشد، زیرا استفاده از نمای DLNA آن دیگر وجود ندارد. البته هنوز می‌توان از ویژگی ارسال فیلم به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از DLNA یا اشتراک تصاویر نمایشگر (Screen Mirroring) آن استفاده کرد. علاوه بر آن، توسط بلوتوث این گوشی می‌توان تنها صدای فیلم‌ها را برای دستگاه‌های دیگر پشتیبانی کننده از آن ارسال کرد. این مورد می‌تواند در زمینه پخش صدای کلیپ‌ موزیک‌ویدئوهای کاربر بسیار مفید باشد. اگر خواهان ویرایش فیلم یا کلیپ خود هستید، این اپلیکیشن به ویرایشگری ساده نیز مجهز بوده که می‌توان توسط آن به اصلاح و برش فیلم، اضافه کردن افکت‌های رنگی و همچنین اضافه کردن صدا یا آهنگ به پس‌زمینه فیلم (در این بخش دارای قسمتی برای افزایش یا کاهش صدای آهنگ پس‌زمینه یا صدای خود فیلم نیز هست) اقدام کرد. در بخشی دیگر از این برنامه می‌توانید به دانلود ویرایشگری پیشرفته‌تر نیز بپردازید (در قسمت پیشرفته‌تر می‌توانید چندین کلیپ صوتی و یا تصویری را با هم ادغام کرده و یا روی آنها ویرایش‌های دلخواهتان را انجام دهید).

کیفیت صدای خروجی گوشی

گلکسی نوت 5 یکی دیگر از گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ است که در این بخش امتیازت بسیار خوبی را از خود بر جای می‌گذارد. در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که صدای خروجی گوشی بسیار شفاف و باکیفیت بوده و در کنار آن میزان بلندی صدای نیز بسیار مناسب است. علاوه بر آن هنگامی که  هدفون‌ها را به گوشی متصل کردیم شاهد امتیازات بسیار خوبی و شگفت‌آوری در این بخش بودیم. کیفیت صدای خروجی از هدفون‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد و تنها مشکل در این بخش به کاهش میزان بلندی صدای آن از سطح بسیار خوب به رده بالاتری از حد میانگین و متوسط بوده است. در بخش زیر شاهد نمایش نتایج مربوط به آن هستید:

Untitled

سخن پایانی

همانطور که در تمامی بخش‌های این مقاله به طور دقیق شاهد آن بودید، گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 سامسونگ در تمامی زمینه‌ها توانست به بهترین شکل ممکن ظاهر شود. مسلما تا به امروز این گوشی 5.7 اینچی یکی از بهترین و قدرتمندترین فبلت‌ها موجود در بازار به حساب می‌آید. تنها بحثی که در نهایت باقی می‌ماند مربوط به قیمت نهایی این گوشی است. گلکسی نوت5 با قیمت 650 تا 700 دلار (برای نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی) در بازارهای جهانی در حال فروش است. در ایران نیز این گوشی فعلا (و تا به امروز) به همراه گارانتی معتبر با قیمت نسبتا بالای دو میلیون و پانصد هزار تومان برای نسخه 32 گیگابایتی در حال فروش است. البته با گذشت زمان مسلما از قیمت آن کاسته خواهد شد. ولی در هر صورت اگر تمایل به خریداری فبلتی 5.7 اینچی به همراه قلم استایلوس بسیار پیشرفته و تمامی قابلیت‌های بسیار سطح بالا و حرفه‌ای آن را داشته باشید، مطمئنا گلکسی نوت5 سامسونگ بهترین گزینه برای شما خواهد بود. البته در نهایت می‌بایست به معایب آن همچون عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و یا باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر نیز توجه نمایید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال