حلقه های زحل می توانند ویژگی های ساختاری درون این سیاره را نشان دهند

دانشمندان معتقدند حلقه‌های زحل امکان نمایش ویژگی های ساختاری درون زحل را نیز دارند. به همین دلیل با استفاده از این حلقه ها مانند لرزه‌نگاری برای زحل بررسی هایی را انجام دادند و متوجه هسته داخلی نرم این سیاره شدند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق پژوهش های اخیر دانشمندان هسته داخلی […]

دانشمندان معتقدند حلقه‌های زحل امکان نمایش ویژگی های ساختاری درون زحل را نیز دارند. به همین دلیل با استفاده از این حلقه ها مانند لرزه‌نگاری برای زحل بررسی هایی را انجام دادند و متوجه هسته داخلی نرم این سیاره شدند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق پژوهش های اخیر دانشمندان هسته داخلی زحل بسیار نرم است. بر خلاف هسته جامد زمین هسته زحل همانند یک مایع مخلوط از سنگ یخ و سیالات فلزی است. جریان درون هسته و حرکات سیال مانند آن می‌تواند روی جاذبه این سیاره نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

 طبق مطالعات اخیر انجام شده و داده هایی که فضاپیمای کاسینی ناسا از این سیاره ارسال کرده است. داخلی ترین حلقه زحل دارای چرخش هایی به همراه امواج است که دلیل آن حتی گرانش قمرهای زحل نیز نبوده است. اما مطالعات جدید ثابت میکند این حرکات حلقه های زحل با ساختار درونی این سیاره ارتباط دارد. برای اولین بار محققان با استفاده از لرزه نگاری توانستند ساختار درون این سیاره گازی شکل را به طور کامل بررسی کنند. به گفته این دانشمندان این هسته سیال به اندازه ۶۰ درصد کل قطر سیاره است.

همچنین بررسی‌ها مشخص کرده که حجم هسته زحل ۵۵ برابر از کل کره زمین بزرگتر است. یعنی می‌توان حدود ۵۵ زمین کامل را در هسته این سیاره قرار داد. 17 برابر از این حجم از سنگ و یخ تشکیل شده و باقی حجم هسته نیز شامل سیالات هیدروژنی و هلیومی خواهد بود.

 طبق توضیح دانشمندان حرکات سیال مانند درون هسته امکان تشکیل موج های مداوم را روی سطح زحل به وجود خواهد آورد. این امواج در نهایت به تغییر کوچک در جاذبه سیاره نیز می‌انجامد. از طرفی نوسان ها و چرخش هایی را نیز در حلقه ها ایجاد می کند.

در واقع در سطح زحل همیشه یک زلزله در حال رخ دادن است. اما قدرت آن کوچک بوده و قابل تشخیص نیست. سطح این سیاره مانند یک دریاچه مواج است که می‌تواند در بازه زمانی یک یا دو ساعته یک متر جابجا شده و حتی روی حلقه های این سیاره نیز تاثیر داشته باشد. حلقه های سیاره زحل همانند یک لرزه نگار می تواند تغییرات موجود در جاذبه را دریافت کند. و خود نیز دچار نوسان شود. از طرفی حلقه ها و نوسان های در آن نشان دهنده وجود لایه هایی با چگالی های مختلف در هسته زحل است.

 در هسته زحل مواد سبک به سطح زحل نزدیک بوده و مواد سنگین در بخش مرکزی قرار دارند. اما تنها چنین نوسان هایی با فرکانس های مختلف از طریق ساختار داخلی پایدار به وجود می‌آید و این ساختار پایدار نیز با افزایش مقدار یخ و سنگ هسته در بخش مرکزی افزایش خواهد داشت. شبیه به میزان شوری اقیانوس‌های زمین است. در عمق اقیانوس ها شوری آب بیشتری خواهد بود. در زحل نیز با حرکت به سطح سیاره میزان ترکیب سنگ و یخ با سیال هلیوم و هیدروژن بیشتری را شاهد خواهیم بود. با توجه به داده هایی که تاکنون جمع‌آوری شده ممکن است سیاره مشتری نیز دارای هسته‌ای نرم و سیال باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال