دانشمندان موفق به تولید فوم تزریقی شدند که می‌تواند استخوان‌ها را ترمیم کند

اخیرا محققین کشور فرانسه موفق به تولید نوعی فوم تزریقی شده‌اند که می‌تواند استخوان‌ها را ترمیم و نقص‌های آنان را برطرف سازد. این ماده بیومتریال پیشرفته، می‌تواند علاوه بر افزایش سرعت ترمیم استخوان، با انواع بیماری‌ها استخوان مقابله کرده و حتی با پوکی استخوان نیز مقابله نماید. در حال حاضر نزدیک به نیم قرن است […]

اخیرا محققین کشور فرانسه موفق به تولید نوعی فوم تزریقی شده‌اند که می‌تواند استخوان‌ها را ترمیم و نقص‌های آنان را برطرف سازد. این ماده بیومتریال پیشرفته، می‌تواند علاوه بر افزایش سرعت ترمیم استخوان، با انواع بیماری‌ها استخوان مقابله کرده و حتی با پوکی استخوان نیز مقابله نماید.

در حال حاضر نزدیک به نیم قرن است که از سیمان کلسیم فسفات در عملیات‌های جراحی و موارد ارتوپدی استفاده می‌شود. این فوم‌های قابل نزریق به جراحان اجازه خواهند داد تا بتوانند از این موارد انعطاف‌پذیر، در ترمیم استخوان‌ها استفاده کرده بی‌آنکه هیچ ماده‌ی مضر و یا سمی را وارد بدن انسان نمایند.

هر چند طبق صحبت‌هایی که آقای James Urquhart از مجله Chemistry World داشته، هنوز دانشمندان موفق نشده‌اند در این مواد تزریقی، منافذ و حفره‌هایی با اندازه‌ی کوچکتر از 50 نانومتر را ایجاد نمایند. این موضوع می‌تواند کار را برای ترمیم استخوان‌ها و بهبود بخشیدن بافت‌های اسفنجی استخوان کمی سخت نماید. به دنبال این موضوع نیز مبارزه با پوکی استخوان، سخت‌تر خواهد شد چرا که بافت‌های اسفنجی به خوبی ترمیم نشده‌اند.

همین موضوع باعث شده تا آقای Pierre Weiss و دانشجویانش در دانشگاه نانتس، به دستاوری جدید و بزرگ در این زمینه دست پیدا نمایند. آنها موفق شده‌اند به کمک وارد نمودن هیدروژن‌هایی با ساختار پیچیده در این فوم‌ها، مخلوطی از حباب‌های هوا را در آنها ایجاد نمایند. نتیجه‌ی کار آنها نیز در شماره‌ی آخر از مجله‌ی Acta Biomaterialia به انتشار رسیده و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

در واقع محققین موفق شده‌اند با ترکیب کردن هیدروژل Si-HPMC و CPC (سیمان کلسیم فسفات) و قرار دادن آنها در یک سرنگ جداگانه، پس از تزریق نمودن آن به این فوم‌ها، حفره‌هایی برای عبور هوا را با اندازه‌ی دلخواه ایجاد نمایند.

مورد دیگری که باید به آن اشاره نماییم، این است که محققین می‌دانستند که این موارد بیومتریال، زیست‌سازگار هستند، اما نمی‌دانستند که بدن چه واکنشی به آن نشان خواهد داد. به همین جهت هم‌اکنون آنها در حال آزمایش این مواد بر روی استخوان‌های موش در آزمایشگاه بوده و تا کنون موفق شده‌اند با موفقیت، این فوم‌ها را به استخوان‌های دو موش زنده تزریق نمایند.

استفاده از این مواد جدید می‌تواند فواید زیادی داشته باشد که از جمله‌ی آنها می‌توان به غیر سمی بودن این مواد اشاره نمود. به هر حال هنوز هم استفاده از این مواد جای کار دارد و محققین باید سعی کنند تا آنها را بر روی نمونه‌های واقعی دیگر نیز آزمایش نمایند. اما تصور می‌کنید که استفاده از این فوم‌ها می‌تواند روش درمان بسیاری از بیماری‌ها را تغییر دهد؟

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال