دانشمندان روشی برای تولید سوخت موشک از گاز متان طراحی کردند

مهندسان شرکت اسپیس ایکس در هنگام بررسی روش هایی برای برداشت آب از یخ در مریخ بودند که توانستند روش جدیدی را برای تهیه کربن و هیدروژن از گاز متان موجود در مریخ طراحی کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه کالیفرنیا روش جدیدی را برای تولید سوخت موشک در سیاره […]

مهندسان شرکت اسپیس ایکس در هنگام بررسی روش هایی برای برداشت آب از یخ در مریخ بودند که توانستند روش جدیدی را برای تهیه کربن و هیدروژن از گاز متان موجود در مریخ طراحی کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه کالیفرنیا روش جدیدی را برای تولید سوخت موشک در سیاره مریخ پیدا کردند که می‌تواند ماموریت های آینده فضانوردان را تحت تاثیر خود قرار دهد. نظریه اصلی این روش توسط مهندسان شرکت اسپیس ایکس و در هنگام بررسی راه هایی برای کشف یخ به وسیله کربن دی اکسید ابداع شد.

در این روش فضانوردان سفر کرده به مریخ می‌توانند از کربن دی اکسید و یخ به عنوان سوخت موشک استفاده کنند. در حال حاضر این روش تنها به صورت یک نظریه بوده و تنها در محیط آزمایشگاه با موفقیت انجام گرفته است. فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا به نام هولین شین در مورد این نظریه می گوید: هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا بتوان به طور کامل در مورد نتیجه این نظریه پاسخ داد.

 در ابتدا محققان در این روش برای تبدیل آب به اکسیژن قابل تنفس در ایستگاه فضایی از یک کاتالیزور تک اتمی روی استفاده کردند. استفاده از روی به عنوان کاتالیزور می‌تواند علاوه بر عملکرد بالا قابلیت حمل داشته و توسط فضانوردان حمل شود. در این روش کاتالیزور روی می‌تواند متان را از کربن دی اکسید جدا کند. البته در حال حاضر وسایل نقلیه مورد استفاده برای فضانوردان از متان برای سوخت موشک استفاده نمی کند و بدین ترتیب باید روش تهیه متان با فناوری های مربوط به پیشرانه آینده نیز کاملاً سازگار باشد.

 البته استفاده از سوخت مبتنی بر متان نسبت به هیدروژن مایع که در شرکت‌هایی مانند بویینگ و لاکهید مارتین استفاده می شود چندین مزایا خواهد داشت. به عنوان مثال هیدروژن مایع پس از استفاده از خود پسماند و ته‌نشین کربن بر جای می گذارد که تمیز کردن آن برای استفاده بعدی برای فضانوردان مشکل خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها استفاده از سوخت متان در وسایل نقلیه را روشی بهتر دانسته و از آن حمایت می‌کنند. از طرفی شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس نیز قرار است در موتورهای رپتور خود از سوخت موشکی مبتنی بر متان استفاده کند. این شرکت اعلام کرده از روش جدید حمایت خواهد کرد و در آینده نیز متعهد به استفاده از سوخت موشک مبتنی بر متان خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال