دانشمندان قارچی را با خواصی شبیه پلاستیک کشف کردند

دانشمندان در بررسی نوعی قارچ به نام Comes Fomentarius متوجه شدند این قارچ به دلیل دارا بودن خواص شگفت انگیز می تواند در آینده به عنوان جایگزین طبیعی پلاستیک مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، قارچ چوب خوار از قدیم وجود داشته و از آن برای کاهش جرقه در […]

دانشمندان در بررسی نوعی قارچ به نام Comes Fomentarius متوجه شدند این قارچ به دلیل دارا بودن خواص شگفت انگیز می تواند در آینده به عنوان جایگزین طبیعی پلاستیک مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، قارچ چوب خوار از قدیم وجود داشته و از آن برای کاهش جرقه در زمان آتش سوزی استفاده میشد. مطالعات جدید روی این قارچ نشان می دهد می توان از این قارچ به عنوان جایگزین زیست تخریب پذیر پلاستیک استفاده کرد. در روش جدید میسلیوم قارچ در کنار یکدیگر قرار داده میشوند.

میسیلیوم دارای شبکه های رشته ای به نام هیف است. به گفته دانشمندان فنلاند، هلند و آلمان این شبکه از سه لایه جداگانه تشکیل شده است.

در مقاله منتشر شده در مورد این قارچ آمده است: میسیلیوم در تمام لایه ها قرار دارد. البته در هر لایه این ماده دارای ریز ساختار جداگانه و با جهت گیری متنوع است که می توان ابعاد و تراکم شاخه ها را مشخص کند.

دانشمندان در مرحله اول نمونه های جمع آوری شده این قارچ را در بخش مربوط به میوه دهی بررسی کردند. به گفته محققان بخش هایی از این قارچ همانند یک تخته چند لایه ساخته شده از کاج و چرم مستحکم بودند. در این بررسی مشخص شد بخش های لوله مانند توخالی درون این قارچ وجود دارد که مقاومت آن در برابر فشار و نیرو بسیار زیاد است و دررفتگی و تغییر شکل در آن ایجاد نمیشود.

یکی از نکات مهم در مورد این قارچ خواص متمایز هر کدام از لایه ها بود. پوسته بیرونی به دلیل سختی زیاد می تواند برای افزایش مقاومت شیشه خودروها مورد استفاده قرار بگیرد. لایه میانی جنسی شبیه به چرم دارد. جنس لایه داخلی شبیه به چوب است.

پژمان محمدی یکی از محققان و نویسنده مقاله از مرکز تحقیقات VTT در این مورد می گوید: کشف این ساختار ما را شگفت زده کرد. تنها یک زیست شناس متوجه میشود که وجود چیزی زیبا در طبیعت به دلیل زیبا بودن کاری انجام نمی دهد و باید عملکردی در آن وجود داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال