دانشمندان سفره آب زیرزمینی عظیمی را در زیر یک ورقه یخی در قطب جنوب کشف کردند

سفره آب عظیمی که در زیر ورقه یخی در قطب جنوب کشف شده است می تواند با ادامه روند گرمایش زمین خطر افزایش سطح آب دریا ها را به همراه داشته باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه کلمبیا و تیم تحقیقاتی آنها یک سفره عظیم آب زیرزمینی در حال گردش […]

سفره آب عظیمی که در زیر ورقه یخی در قطب جنوب کشف شده است می تواند با ادامه روند گرمایش زمین خطر افزایش سطح آب دریا ها را به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه کلمبیا و تیم تحقیقاتی آنها یک سفره عظیم آب زیرزمینی در حال گردش را در قاره جنوبگان و در بخش رسوبات عمیق کشف کردند. این اولین بار است که محققان توانستند در زیر یک جریان یخ چنین سفره آب زیرزمینی را کشف کنند. آب یا آب زا بخشی از پوسته زمین محسوب می شود که تمامی خلل و فرج سنگ های آن از آب اشباع شده باشد. این سفره آب معمولاً به شکل چشمه‌سارهای مختلف از هسته زمین نمودار می شود. قاره جنوبگان حدود ۸۰ درصد از ذخایر آب شیرین کره زمین را در خود جای داده است. همچنین ۳۰ کشور حدود ۷۰ پایگاه پژوهشی در این قاره دارند که از این تعداد ۳۰ پایگاه تابستانی هستند.

کلوئی گوستافسون از نویسندگان این تحقیق می گوید: پیش از این فرضیه هایی در مورد وجود آب های زیرزمینی عمیق ساخته شده بود اما تاکنون موفق به شناسایی و تصویر برداری دقیق از آن نشده بودیم.

این محققان پس از کشف چنین آب زیرزمینی در مورد خطرات مربوط به بحران آب و هوایی نیز هشدار دادند. بدین معنی که در صورت ادامه بحران گرم شدن زمین و ذوب شدن یخچال ها احتمال حرکت یخچال های طبیعی پشت آن ها و افزایش سطح دریاها در سراسر جهان وجود دارد. از طرفی پتانسیل افزایش سطح دریاها در قاره جنوبگان حدود ۵۷ متر است. به همین دلیل در بررسی های آینده این محققان کلیه جریان های مربوط به یخچال ها و اقیانوس ها را کنترل خواهند کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال