وجود بادهای شدید حاوی آهن

دانشمندان پدیده‌های جوی شگفت‌انگیزی در یک سیاره فراخورشیدی کشف کردند

اخترشناسان در مطالعه اخیر خود، به کشفی شگفت‌انگیز در مورد سیاره فراخورشیدی WASP-76b دست یافته‌اند. این سیاره غول‌پیکر گازی که در فاصله ۶۴۰ سال نوری از زمین قرار دارد، با دمای سطحی بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، شرایطی بسیار متفاوت از سیارات منظومه شمسی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این سیاره به دلیل قفل شدگی جزر […]

اخترشناسان در مطالعه اخیر خود، به کشفی شگفت‌انگیز در مورد سیاره فراخورشیدی WASP-76b دست یافته‌اند. این سیاره غول‌پیکر گازی که در فاصله ۶۴۰ سال نوری از زمین قرار دارد، با دمای سطحی بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، شرایطی بسیار متفاوت از سیارات منظومه شمسی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این سیاره به دلیل قفل شدگی جزر و مدی به ستاره میزبان خود، بادهای بسیار شدیدی را تجربه می‌کند. این بادها حاوی مقادیر قابل توجهی آهن هستند که در جو سیاره به صورت بخار درآمده و سپس در قسمت شب سردتر سیاره به صورت باران آهن متراکم می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، سیارات فراخورشیدی، سیاراتی هستند که خارج از منظومه شمسی ما به دور ستارگان دیگر می‌چرخند. با پیشرفت تکنولوژی، تعداد این سیارات کشف شده به بیش از ۵۲۰۰ رسیده است. این سیارات تنوع بسیار زیادی دارند و از غول‌های گازی گرفته تا سیارات سنگی شبیه به زمین را شامل می‌شوند.

سیاره WASP-76b به دلیل شرایط جوی بسیار شدید خود، توجه بسیاری از اخترشناسان را به خود جلب کرده است. فاصله بسیار کم این سیاره تا ستاره میزبانش، باعث شده تا دمای سطح روز آن به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در چنین دمایی، آهن به صورت بخار درآمده و در قسمت شب سردتر سیاره به صورت قطرات مایع متراکم می‌شود.

تیمی از اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته، شواهدی از وجود بادهای شدید حاوی آهن در جو این سیاره را پیدا کرده‌اند. این بادها، اتم‌های آهن را از قسمت روز بسیار داغ سیاره به سمت قسمت شب سردتر منتقل می‌کنند. برای بررسی دقیق‌تر جو این سیاره، اخترشناسان از تکنیک طیف‌سنجی استفاده کردند. با تجزیه نور منتشر شده از سیاره به اجزای تشکیل دهنده آن، محققان توانستند حضور و حرکت اتم‌های آهن را در جو سیاره شناسایی کنند.

کشف باران آهن و بادهای شدید در سیاره WASP-76b، نشان‌دهنده تنوع شگفت‌انگیز شرایط جوی در سیارات فراخورشیدی است. این کشف به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از فرایندهای فیزیکی حاکم بر جو سیارات غول‌پیکر گازی داشته باشیم و به ما امکان می‌دهد تا مدل‌های جو سیارات فراخورشیدی را بهبود بخشیم. سیاره WASP-76b به عنوان یک آزمایشگاه طبیعی برای مطالعه شرایط جوی شدید در سیارات فراخورشیدی، به ما کمک می‌کند تا مرزهای دانش خود در مورد کیهان را گسترش دهیم. با ادامه تحقیقات در این زمینه، می‌توانیم به درک بهتری از منشأ و تکامل سیارات و منظومه‌های شمسی برسیم.