دانشمندان موفق به کشف یکی از رازهای جدول تناوبی شدند

دانشمندان در کشف جدید خود موفق شدند تا برای عنصر نیتروژن یک آلوتروپ جدید بسازند. این آلوتروپ جدید در اثر فشار شدید بین دو الماس حاصل شده است. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا و به نقل از NewAtlas، محققان آلمانی موفق به تولید نوع جدیدی از نیتروژن شده اند. این نیتروژن جدید […]

دانشمندان در کشف جدید خود موفق شدند تا برای عنصر نیتروژن یک آلوتروپ جدید بسازند. این آلوتروپ جدید در اثر فشار شدید بین دو الماس حاصل شده است.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا و به نقل از NewAtlas، محققان آلمانی موفق به تولید نوع جدیدی از نیتروژن شده اند. این نیتروژن جدید که به نیتروژن سیاه نام گذاری شده است، نوع بلورین یا کریستالی نیتروژن بوده و شکل گیری آن مانند ورق های دوبعدی است. دانشمندان امیدوارند بتوانند از این ورقه های نیتروژن در آینده برای الکترونیک پیشرفته استفاده کنند.

پیش از این وجود نیتروژن سیاه به نوعی به یک معما برای دانشمندان تبدیل شده بود. طرز قرارگیری عناصر در جدول تناوبی به گونه ای بوده که عناصر بالای ستون با فشار زیاد ساختاری شبیه به عناصر پائین گروه پیدا کنند. این اشکال مختلف به عنوان آلوتروپ شناخته می شوند. اما نیتروژن یا ازت فقط یک آلوتروپ داشته و هیچ عنصر سنگینی را در گروه خود نداشته است که با این کشف دانشمندان یک آلوتروپ دیگر که ناشناخته مانده بود نیز شناسایی شد.

نیتروژن سیاه از فشرده شدن عنصر نیتروژن بین دو الماس با فشاز بیش از 104 میلیون اتمسفر و بیش از 4000 درجه سانتیگراد شکل گرفت. در این نوع از نیتروژن اتم ها لایه های 2 بعدی بلوری را تشکیل می دهند که بصورت متقاطع و به شکل زیگزاگ قرار گرفته اند. این ماده خاصیت رسانایی بالایی داشته و در دستگاه های الکترونیکی می تواند کاربردی باشد. البته این ماده ناپایدار بوده و با کاهش گرما و فشار به سرعت تجزیه می شود. به همین دلیل امکان استفاده از آن در صنعت به همین روش امکان پذیر نخواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال