دانشمندان به تغییرات مهمی در مغز پس از ابتلا به کرونای خفیف دست پیدا کردند

بررسی اسکن مغزی صدها نفر از افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده بودند نشان میدهد این افراد در ساختار مغزی دچار تغییرات قابل توجه شدند. محققان معتقدند ابتلای به کرونا خفیف نیز همراه با تغییرات زیان آور در مغز همراه خواهد بود. اگرچه این تغییرات مغزی در طولانی مدت هنوز ناشناخته مانده است. به […]

بررسی اسکن مغزی صدها نفر از افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده بودند نشان میدهد این افراد در ساختار مغزی دچار تغییرات قابل توجه شدند. محققان معتقدند ابتلای به کرونا خفیف نیز همراه با تغییرات زیان آور در مغز همراه خواهد بود. اگرچه این تغییرات مغزی در طولانی مدت هنوز ناشناخته مانده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تاکنون پژوهشگران بسیاری از بافت های بدن افراد دچار بیماری کووید ۱۹ را حتی پس از مرگ بررسی کردند. اما تاکنون مطالعاتی در زمینه قبل و بعد از این بیماری انجام نشده بود. به همین دلیل در مطالعه جدید اسکن مغز حدود ۴۰۰ داوطلب قبل و پس از بهبودی مورد بررسی قرار گرفت. بررسی دوم نیز حدود ۱۴۰ روز پس از ابتلا روی مغز این داوطلبان انجام گرفت.

 این بررسی‌ها در نهایت مشخص کرد پس از بهبودی این افراد تغییراتی در سیستم لیمبیک و بویایی و همچنین ماده خاکستری در پاراهیپوکامپ پوست و قشر اوربیتوفرونتال جنبی داشته اند. با توجه به این تغییرات ایجاد شده هنوز محققان در مورد دائمی بودن این تغییرات مغزی مطمئن نیستند. تغییرات اصلی در این مطالعه مربوط به سیستم بویایی این افراد است. به طوری که می‌توان گفت این تغییرات مغزی به تاثیر این ویروس روی سلول های بینی مربوط میشود. از طرفی احتمال ابتلا به زوال مغزی در اثر افزایش سن به دلیل این تغییرات مغزی و یا افزایش سرعت آن وجود دارد. البته هم اکنون تغییری در رابطه با زوال حافظه در ابتلای خفیف مشاهده نشده است. اما در سرعت واکنش شناختی این افراد افراد کاهش عملکرد دیده شد.

برای تایید این تغییرات مطالعه و بررسی اسکن مغزی روی بیماران التهاب ریه و آنفولانزا نیز انجام شد. اما در این افراد هیچ گونه تغییری همانند بیماران مرحله قبل دیده نشد. البته با توجه به سطح گروه مورد مطالعه که بسیار ناچیز بوده است ممکن است همه افراد پس از مبتلا دچار چنین تغییراتی نشوند. برای نتیجه گیری مناسب نیز باید مطالعات بیشتری در این مورد انجام گیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال