کشف طولانی‌ترین جفت جت‌های کیهانی

دانشمندان طولانی‌ترین جت‌های کیهانی گسیل شده از یک سیاهچاله را کشف کردند

اخترشناسان در یک کشف شگفت‌انگیز، طولانی‌ترین جفت جت‌های کیهانی را که تاکنون مشاهده شده است، شناسایی کرده‌اند. این جت‌های قدرتمند از یک سیاهچاله فوق‌العاده پرجرم در یک کهکشان دوردست سرچشمه می‌گیرند و طول آن‌ها به اندازه‌ی تقریبی ۱۴۰ کهکشان راه شیری است. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، این کشف که در مجله‌ی […]

اخترشناسان در یک کشف شگفت‌انگیز، طولانی‌ترین جفت جت‌های کیهانی را که تاکنون مشاهده شده است، شناسایی کرده‌اند. این جت‌های قدرتمند از یک سیاهچاله فوق‌العاده پرجرم در یک کهکشان دوردست سرچشمه می‌گیرند و طول آن‌ها به اندازه‌ی تقریبی ۱۴۰ کهکشان راه شیری است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، این کشف که در مجله‌ی نیچر منتشر شده است، با استفاده از تصاویر تلسکوپ رادیویی اروپایی صورت گرفته است. دکتر ایلین میلر، اخترفیزیکدانی که در این پژوهش مشارکت نداشته است، این کشف را بسیار قابل توجه توصیف کرده و بیان داشته است که ابعاد این جت‌ها فراتر از تصورات پیشین بوده است.

سیاهچاله‌ها به دلیل گرانش فوق‌العاده قوی خود، هر ماده‌ای که به آن‌ها نزدیک شود را می‌بلعند. اما بخشی از این ماده قبل از بلعیده شدن، به شکل جت‌هایی از پلاسمای بسیار داغ با سرعت نزدیک به سرعت نور از قطبین سیاهچاله به بیرون پرتاب می‌شود. این جت‌ها می‌توانند میلیون‌ها سال نوری در فضا گسترش یابند و تأثیر قابل توجهی بر محیط اطراف خود بگذارند.

کشف این جت‌های بسیار بلند، دیدگاه ما را نسبت به سیاهچاله‌ها و تأثیر آن‌ها بر تکامل کیهان تغییر می‌دهد. دانشمندان معتقدند که مطالعه‌ی این جت‌ها می‌تواند به درک بهتر مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری جهان کمک کند. همچنین، این کشف نشان می‌دهد که سیاهچاله‌ها می‌توانند تأثیرات بسیار عمیقی بر محیط اطراف خود داشته باشند و بر تکامل کهکشان‌ها نیز مؤثر باشند. این جت‌ها با طول تقریبی ۲۳ میلیون سال نوری، رکورد طولانی‌ترین جت‌های کیهانی  همچنین این این جت‌ها در زمانی شکل گرفته‌اند که جهان بسیار جوان‌تر از امروز بوده است. آنها می‌توانند بر گازهای اطراف سیاهچاله تأثیر گذاشته و باعث شکل‌گیری ستارگان جدید شوند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.