دانشمندان علت ایجاد خطوط روی قمر مریخ را کشف کردند

محققان با بررسی قمر مریخ به نام فوبوس دریافتند این قمر حدود ۱۰۰ میلیون سال دیگر از بین می رود. خطوط ایجاد شده روی این قمر نیز همانند معمایی دانشمندان را سردرگم کرده بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان با بررسی قمر مریخ دریافتند این قمر در اثر نیروی گرانشی این […]

محققان با بررسی قمر مریخ به نام فوبوس دریافتند این قمر حدود ۱۰۰ میلیون سال دیگر از بین می رود. خطوط ایجاد شده روی این قمر نیز همانند معمایی دانشمندان را سردرگم کرده بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان با بررسی قمر مریخ دریافتند این قمر در اثر نیروی گرانشی این سیاره دارای خطوطی روی سطح خود است. آنها پیش بینی می کنند این قمر حدود ۱۰۰ میلیون سال دیگر در اثر این نیرو از بین می رود و در نهایت تنها حلقه ای از غبار از خود به جا می گذارد.

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد علت ایجاد خطوط روی سطح فوبوس همان تعاملات گرانشی میان مریخ و فوبوس است. بینگ چنگ، محقق ارشد این مطالعه و دیگر محققان از دانشگاههای سینگهوای چین و آریزونای امریکا در این مورد می گوید: فوبوس دارای ساختار لایه ای ناهمگون و شکستگی هایی است که نشان دهنده نابودی نهایی این قمر است. تعاملات گرانشی مابین اجرام فضایی باعث ایجاد نیروی کشندی یا جزر و مدی میشود که باعث کش آمدن ساختار در امتداد محور مابین خواهد شد. در این مطالعه یک مدل ریاضی سه بعدی نیز برای اثبات اثرات این نیروها بر قمر فوبوس ایجاد شد.

این مدل ریاضی بیش از صدها شبیه سازی را بوجود آورد که در اکثر آنها نیروی ایجاد شده باعث افزایش شکستگی ها خواهد شد. نتیجه آن نیز ایجاد الگوهایی شبیه خط های کنونی خواهد بود. البته برخی خطوط شباهتی به نتایج ایجاد شده در این مدل ندارند. به گفته دانشمندان این اتفاق باعث نمایان شدن موادی از لایه های زیرین خواهد شد که می تواند به دانشمندان در بررسی بیشتر نابودی فوبوس کمک کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال