دانشمندان نقشه سه بعدی دی ان ای موجود در شبکیه چشم را ترسیم کردند

دانشمندان با ترسیم یک نقشه سه بعدی موفق به مشاهده ساختار DNA در سلولهای شبکیه چشم شدند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، درون شبکیه چشم سلول های وجود دارند که دارای نورون های حسی بسیار تخصصی هستند. از این سلول ها می توان برای بررسی ساختار سه بعدی کروماتین ها در زمان […]

دانشمندان با ترسیم یک نقشه سه بعدی موفق به مشاهده ساختار DNA در سلولهای شبکیه چشم شدند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، درون شبکیه چشم سلول های وجود دارند که دارای نورون های حسی بسیار تخصصی هستند. از این سلول ها می توان برای بررسی ساختار سه بعدی کروماتین ها در زمان دریافت اطلاعات ژنتیکی استفاده کرد. زیرا این سلول ها تقسیم پذیر نیستند.

در یک رشته DNA سلولهای کروماتین در اطراف پروتیین های هیوستون پیچیده اند و در حال حرکت حلقوی هستند تا با ایجاد ساختار فشرده ارتباط بین توالی ژنتیکی که پروتئین ها را کد می کنند و توالی های تنظیم کننده ژن برقرار شود. از طرفی توالی های غیرکد کننده با نام دی ان ای ناخواسته شناخته می‌شوند. در این فرایند که بر اثر آن عناصر غیر کد کننده کنترل را در اختیار می‌گیرند در پژوهش های اخیر شناسایی شد. همچنین در این پژوهش ها نحوه چگونگی اثر آنها روی ژن های رونویسی شده مشخص شد.

پژوهشگرانی از موسسه چشم آمریکا توانستند با کمک توالی یابی عمیق ‌و با هدف مطالعه ساختار سه بعدی ژنوم ساختار کروماتین سلولی شبکیه انسان را ترسیم کنند. در این شبکه جامع ژن نحوه تنظیم و عملکرد شبکیه چشم در شرایط عادی و غیرعادی مشخص است.

آناند سوارپ از پژوهشگران این مطالعه می گوید: این اولیتچن بار است که یک نقشه یکپارچه دقیق از ژنوم تنظیم کننده شبکیه که دارای ارتباط با گونه های ژنتیکی و دژنراسیون ماکولا و گلوکوم دارد تهیه میشود. این دو عامل از مهمترین عوامل از دست رفتن بینایی در بیماران محسوب میشوند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال