دانشمندان فیزیک پشت امواج سهمگین و سرکش دریا را کشف کردند

امواج سرکش Draupner در اقیانوس می‎تواند برای افرادی که سر راه آن قرار گیرند، مهلک باشند. دانشمندان مختلف سعی داشته‎اند از نظر ریاضی عملکرد آن‎ها را متوجه شده و بتوانند آن‎ها را پیش‎بینی کنند. کار ریاضیدانان‎ و فیزیکدانانی که از دانش خود به منظور درک علم این امواج قاتل استفاده می‎کنند، همانند با یک فیلم […]

امواج سرکش Draupner در اقیانوس می‎تواند برای افرادی که سر راه آن قرار گیرند، مهلک باشند. دانشمندان مختلف سعی داشته‎اند از نظر ریاضی عملکرد آن‎ها را متوجه شده و بتوانند آن‎ها را پیش‎بینی کنند.

کار ریاضیدانان‎ و فیزیکدانانی که از دانش خود به منظور درک علم این امواج قاتل استفاده می‎کنند، همانند با یک فیلم “علمی” در نظر گرفته می‎شود که تنها در فیلم‎های پر فروش رولاند امریش شاهد آن هستیم.

در حقیقت، کشف ماهیت ریاضی پشت یک نوع خاص از موج ترسناک به اسم موج Draupner، دقیقا کاری است که تیمی از دانشمندان کشورهای بریتانیا، استرالیا، بلژیک و ایتالیا در پروژه‎ی تحقیقاتی جدیدی مشغول به انجام آن بوده‎اند که ممکن است روزی باعث نجات زندگی افراد شود.

دکتر دیوید پرومنت فیزیکدان دانشگاه East Anglia بریتانیا که یکی از کمک ‎نویسندگان این مقاله‎ی پژوهشی محسوب می‎شود در گفتگو با وب‎سایت Digital Trends گفت “پیش‎بینی امواج سهمگین در اقیانوس امری چالش برانگیز و هم‎چنان یک موضوع باز ریاضی و مشکل فیزیکی است. تعدادی نمونه‎ها‎ی ریاضی وجود دارد که در طول چند دهه‎ی گذشته چندین پیشرفت در آن‎ها صورت گرفته است، اما درک کامل مکانیسم منجرشونده به شکل‎گیری امواج سرکش هم‎چنان مشخص نیست.”

خوشبختانه، هدف این تیم کمک بوده است. آن‎ها نه تنها عامل فیزیکی این مشکل را به شیوه‎ای که کمک به پیش‎بینی شکل‎گیری امواج مذکور شود را کشف کرده‎اند، بلکه نشان داده‎اند که می‎توانند آن را در یک دستگاه امواج آزمایشگاهی بازسازی کنند.

ایجاد امواج در مقیاس اندک در یک دستگاه امواج چیز جدیدی نیست (یقینا همه در کودکی در حمام سعی در انجام آن داشته‎ایم!)، اما جنبه‎ی بی‎همتا بودن این تحقیق این است که این امواج در یک محفظه‎ی حلقوی با استفاده از الگوهای باد چرخشی شکل گرفتند. این اقدام متفاوت با پاروهای مکانیکی است که معمولا به منظور ایجاد امواج در چنین مجموعه‎ای استفاده می‎شود. چنین شرایط بادی خوشبختانه در دنیای واقعی نادر بوده ولی در مکان‎هایی مانند قطب جنوب دیده می‎شوند.

دکتر پرومنت در ادامه‎ی صحبت‎های خود گفت “به منظور ایجاد امواج ما به وزیدن یک مقدار جریان ثابت باد ادامه دادیم و افزایش و تحول امواج را در طول یک بازه‎ی زمانی دو ساعته بررسی کردیم. این نوع اندازه‎گیری در شرایط معمولی غیرقابل ممکن است. ما طیف موج را اندازه گرفته و تحول آن در طول زمان را بررسی کردیم. ما هم‎چنین احتمال وقوع امواج بیشتر از یک مقدار خاص را بررسی کردیم تا بتوانیم متوجه شویم که چطور احتمال رخ دادن امواج سهمگین، به خصوص با ارتفاع و شیب زیاد در مقایسه با امواج متوسط، وجود دارد.”

این تحقیقات هم‎چنان در مراحل اولیه‎ی پژوهشی قرار دارد ولی یافته‎هایی مشابه با آن می‎تواند روزی به ما اجازه دهد زمانی که یک موج سهمگین ممکن است شکل بگیرد را بتوانیم پیش‎بینی و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال