دانشمندان یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر در جو زمین شناسایی کردند

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر در جو زمین وجود دارد که تهدیدی برای سلامت انسان محسوب می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه کپنهاگ نوع کاملاً جدیدی از یک ماده شیمیایی در جو زمین کشف کردند که به تری اکسیدها معروف هستند. این […]

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر در جو زمین وجود دارد که تهدیدی برای سلامت انسان محسوب می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه کپنهاگ نوع کاملاً جدیدی از یک ماده شیمیایی در جو زمین کشف کردند که به تری اکسیدها معروف هستند. این ماده دارای ترکیبات شیمیایی با سه اتم اکسیژن متصل به یکدیگر است که در جو زمین وجود دارد. میزان واکنش پذیری این ماده حتی از پراکسید ها نیز بیشتر بوده و به همین دلیل آنها را بسیار واکنش پذیر و قابل اشتعال و انفجار خواهد کرد.

 با توجه به اینکه پراکسید ها در هوای اطراف ما وجود دارند احتمالاً تری اکسید ها نیز در جو زمین وجود داشته است و تاکنون کشف نشده است. پروفسور هنریک گروم از گروه شیمی دانشگاه کپنهاگ از کشف این ماده شیمیایی در جو زمین خبر داده است. به گفته وی ترکیباتی که کشف شده است از نظر ساختار منحصر به فرد بوده و به دلیل اکسنده بودن بسیار زیاد هنوز اثرات آن به طور کامل کشف نشده است. تری اکسید های شناسایی شده به نام هیدرو تری اکسید گروه جدیدی از ترکیبات شیمیایی محسوب می شود که در نتیجه واکنش بین دو رادیکال است.

طی آزمایش های انجام گرفته هیدرو تری اکسید حاصل تجزیه موادی مانند ایزوپرن و دی متیل سولفید در جو ایجاد میشود. ایزوپرن ها ترکیبات آلی در جو محسوب می شوند که علاوه بر تولید توسط گیاهان و حیوانات در پلیمرهای لاستیک طبیعی نیز دیده می شود. به گفته محققان احتمالاً تمام ترکیبات شیمیایی جو به هیدرو تری اکسید تبدیل شده و با توجه به مقدار زیاد آن ها میتوان نتیجه گرفت دارای پایداری کافی برای واکنش با دیگر ترکیبات جوی است.

پروفسور گروم معتقد است این مواد به راحتی می‌توانند وارد ذرات معلق در هوا شوند که نتیجه آن ممکن است به ایجاد ترکیبات جدید و اثرات جدید بیانجامد. از طرفی استنشاق این مواد جدید به صورت ذرات معلق در هوا نیز مضر هستند. اما نیاز به تحقیقات بیشتر برای بررسی اثرات بالقوه آن بر سلامتی است. با توجه به تاثیر هیدرو تری اکسید ها بر تعداد ذرات معلق در هوا احتمالاً آنها بر آب و هوا نیز تاثیر می گذارند. با توجه به اینکه نور خورشید نیز توسط ذرات معلق در هوا بازتاب و جذب میشود وجود این مواد شیمیایی ممکن است بر تعادل حرارتی زمین تاثیر بگذارد که در نهایت باعث به هم خوردن تعادل آب و هوای زمین می شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال