دانشمندان موفق شدند چوب را شفاف کنند

اگر دانشمندان دانشگاه مریلند در کالج پارک، موفق به کارگیری تکنیک جدیدی بر روی محصول فرعی مهم درخت‎های دنیای ما شوند، رنگی بودن چوب ممکن است به زودی معنای خودش را از دست بدهد.  در یک فرآیند جدید جالب، گروهی از محققان موفق شدند عامل متمایز کننده‎ی چوب، یعنی رنگ آن را، حذف و باعث […]

اگر دانشمندان دانشگاه مریلند در کالج پارک، موفق به کارگیری تکنیک جدیدی بر روی محصول فرعی مهم درخت‎های دنیای ما شوند، رنگی بودن چوب ممکن است به زودی معنای خودش را از دست بدهد.  در یک فرآیند جدید جالب، گروهی از محققان موفق شدند عامل متمایز کننده‎ی چوب، یعنی رنگ آن را، حذف و باعث شفاف شدن چوب شوند. چنین کاری تنها در دو مرحله صورت می‎گیرد (که پیچیدگی خاص خودشان را دارند) و طی آن چوب به چیزی شبیه به یک قطعه‎ی شبه پلاستیکی شفاف در خواهد آمد و دانشمندان از نتیجه‎ی به دست آمده کاملا هیجان‎زده هستند.

آن‎ها چطور به این موفقیت دست یافته‎اند؟ دکتر لیانگ بینگ هو، دانشمند علم مواد در دانشگاه مریلند، و تیمش یک قطعه چوب را انتخاب، آن را در آب، هیدروکسید سدیم و یک‎سری مواد معدود شیمیایی دیگر به مدت دو ساعت جوشانده تا ماده‎ی آلی لیگنین آن حذف شود، ماده‎ای که سبب رنگی شدن چوب می‎شود. سپس این تیم اپوکسی را بالای قطعه چوب جدیدا شفاف شده ریختند و باعث شدند به نسبت قبل 3 تا 6 برابر محکم‎تر شود.

screen-shot-2016-05-16-at-1-43-26-pm-613x421

به خاطر این که چوب به نسبت شیشه هم قوی‎تر است هم قابلیت‎های عایق‎بندی آن بیشتر است، و به نسبت پلاستیک بهتر جذب محیط می‎شود، از این موفقیت جدید می‎توان در ساخت پنجره‎ها، میز‎ها و موارد متعدد دیگر استفاده کرد.

هو  در گفتگو با روزنامه‎ی نیویورک تایمز گفت “ما از میزان شفافیتی که چوب می‎تواند به آن دست یابد شگفت‎زده شدیم، این موفقیت می‎تواند دری را به سمت زمینه‎های کاربردی باز کند که به طور بالقوه جایگزین شیشه و بعضی از مواد نوری (اپتیکال) شود.”

هو می‎گوید، چوب شفاف برای انتشار نور ایده‎آل خواهد بود، چون دارای یک سری کانال‎های طبیعی است که نور را به نسبت توانایی که شیشه یا پلاستیک دارند، بهتر هدایت می‎کند. او در ادامه‎ی صحبت‎های خود با تایمز گفت “در مواد سنتی، نور پخش می‎شود، ولی اگر این افکت هدایت موجی را با چوب داشته باشید، نور بیشتری وارد خانه‎ی شما می‎شود.”

البته، علاوه بر هیجان‎زده بودن، این تیم مستقر در دانشگاه مریلند از محدودیت‎های این تکنیک، حداقل تا الان، نیز با خبر است. آن‎ها باید تلاش کنند که قطعات چوبی بزرگتر از 5 اینچ در 5 اینچ را شفاف کنند، چون این ابعاد تنها برای پنجره‎ای در اندازه‎ی کف دست شما کافی است، پس هنوز با عملی کردن این طرح در جایگزین کردن آن با پنجره‎های شیشه‎ای فاصله داریم. به هرحال، این تیم سخت در تلاش است فرآیند دو مرحله‎ای خود را در مقیاس بزرگ‎تر به کار بگیرد تا بر مشکلات اندازه‎ی چوب غلبه کند، عاملی که در آینده‎ای نزدیک دیگر نباید مشکل‎ساز باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال