دانشمندان اولین ترانزیستور چوبی الکتریکی را ساختند

دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار یک ترانزیستور چوبی الکتریکی ابداع کنند. پیشتر این چندین بار برای توسعه چنین ترانزیستوری تلاش شده بود اما هر بار شکست می خورد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققانی از دانشگاه لینشوپینگ اولین ترانزیستور چوبی در جهان را توسعه دادند. این ابداع می تواند از نظر […]

دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار یک ترانزیستور چوبی الکتریکی ابداع کنند. پیشتر این چندین بار برای توسعه چنین ترانزیستوری تلاش شده بود اما هر بار شکست می خورد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققانی از دانشگاه لینشوپینگ اولین ترانزیستور چوبی در جهان را توسعه دادند. این ابداع می تواند از نظر کارایی و پایداری پیشرفت بزرگی پر صنعت ایجاد کند.

در بیانیه مطبوعاتی این دانشگاه به کند و حجیم بودن ترانزیستور چوبی اشاره شده است اما به گفته آنان پتانسیل توسعه زیادی خواهد داشت.

پیش از این دانشمندان برای ساخت ترانزیستورهای چوبی تلاش های زیادی انجام داده بودند. اما در همگی آنها تنها نسخه هایی با قابلیت انتقال یون ها ساخته میشد و پس از تمام شدن یون ها ، ترانزیستورها نیز از کار می افتاد.

پژوهشگران با ایجاد چندین تغییر در این ترانزیستور چوبی توانستند آن را توسعه دهند. آنها پلیمر سفت آلی موجود در دیواره سلولی گیاهان را حذف کردند و تنها الیاف سلولزی بلند را باقی گذاشتند.‌کانال های حذف شده نیز با یک پلاستیک رسانا پر شد که در نهایت یک ماده چوبی رسانای الکتریکی بوجود آمد. این ترانزیستور حتی با تغییرات اندک می تواند به قطع و وصل جریان برق بپردازد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال