دانشمندان بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین دره زمین را پیدا کرده‌اند

اخیرا یکی از تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه دورهام طی خبری اعلام کرد که موفق به کشف بزرگ‌ترین دره بر روی کره زمین در شرق قطب جنوب شده است. اینطور که دانشمندان به کمک رادارها و دستگاه‌های ماهواره‌ای اطلاعات مربوط به این دره را اندازه گرفته‌اند، این دره بیش از 100 کیلومتر طول داشته و عمق آن […]

اخیرا یکی از تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه دورهام طی خبری اعلام کرد که موفق به کشف بزرگ‌ترین دره بر روی کره زمین در شرق قطب جنوب شده است. اینطور که دانشمندان به کمک رادارها و دستگاه‌های ماهواره‌ای اطلاعات مربوط به این دره را اندازه گرفته‌اند، این دره بیش از 100 کیلومتر طول داشته و عمق آن نیز بیشتر از 1 کیلومتر می‌باشد.

هر چند برای اینکه آنها بتوانند عددی دقیق و رسمی را در مورد طول و عمق این دره اعلام کنند، نیاز است تا آنها از ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده نمایند. دانشمندان در مورد شکل‌گیری این دره، اعلام کرده‌اند که آب از به زیر یخ‌ها جاری شده و چنین سنگ بستری توسط آب به وجود آمده است. همینطور آنها اعلام کرده‌اند که این دره عمر بسیار زیادی دارد و نمی‌تواند در سال‌های اخیر شکل گرفته باشد و احتمالا به دنبال اتفاقا عصر یخبندان، این دره نیز شکل گرفته باشد.

اما این همه‌ی موضوع نیست و دانشمندان اعلام کرده‌اند که احتمالا این دره با دیگر دره‌ها نیز در ارتباط بوده و طول بسیار زیاد 1250 کیلومتری را پدید می‌آورد که می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. دکتر استوآرت جمیسون، رهبر این تیم تحقیق‌کننده در مورد این منطقه از زمین اعلام کرده که طول آن بیشتر از کشور انگلستان بوده و هنوز اطلاعات درستی در مورد آن در دست نیست. حتی در این مورد محققین اعلام کرده‌اند که اطلاعاتی که آنها در مورد سطح سیاره ماه و صخره‌های آن دارند، بسیار بیشتر از این مناطق که بر روی زمین قرار دارد، می‌باشد!

بدون شک اگر داشمندان بتوانند در مورد زمین و مناطق آن اطلاعات بیشتری داشته باشند، در مورد اینکه چگونه بسیاری از فرآیندها شکل می‌گیرد و چه چیزی باعث ایجاد این دره‌ها می‌شود، این امکان وجود دارد که در مورد تشکیل یخ در این مناطق و شکل‌گیری چنین دره‌ی بزرگی صحبت نمود. در نهایت باید بگوییم که داشنمندان امیدوار هستند که بتوانند عمق این دره را به کمک ابزارهای جدیدی که در دست دارند، محاسبه کرده و به راز آن پی ببرند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال