دانشمندان احتمال تغییرات جریان اقیانوسی و پدیده فاجعه آب و هوایی را پیش بینی کرده‌اند

دانشمندان اعلام کردند سیستم جریان اقیانوسی به شدت در حال دگرگونی است و این پدیده تا سال ۲۰۲۵ به فاجعه آب و هوایی می انجامد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته دانشمندان به دلیل ضعیف شدن جریان گردش وارونه نصف‌النهاری در اقیانوس اطلس پیش بینی های جدیدی انجام شده است. احتمالا […]

دانشمندان اعلام کردند سیستم جریان اقیانوسی به شدت در حال دگرگونی است و این پدیده تا سال ۲۰۲۵ به فاجعه آب و هوایی می انجامد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته دانشمندان به دلیل ضعیف شدن جریان گردش وارونه نصف‌النهاری در اقیانوس اطلس پیش بینی های جدیدی انجام شده است. احتمالا در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ این جریان ها به کل ناپدید خواهند شد.

این سیستم در حال حاضر وظیفه انتقال گرما از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی را بر عهده دارند. این تعطیلی می تواند باعث ایجاد آب و هوای فاجعه بار در زمین شود.

این جریان همان گردش وارونه نصف التهاری نام دارد و پیش از این نیز به دلیل افزایش دمای هوا به شدت دچار ضعف شده بود. هیئت بین دولتی آب و هوایی IPCC پیش از این اعلام کرده بود دانشمندان انتظار خاموشی کامل آن را در قرن آینده ندارند.

اما مطالعه جدید نشان می دهد امکان توقف کامل آن تا دو سال آینده وجود دارد. پیتر دیتلوسن نویسنده این مطالعه و رهبر این پژوهش گفته است: این فروپاشی همراه با عواقب خطرناکی خواهد بود که یکی از آنها تغییر توزیع گرما و نحوه بارندگی در جهان بوده و ممکن است باعث بروز فاجعه شود.

البته برخی از دانشمندان اقلیم در این باره محتاط بوده و هنوز به طور قطع این موضوع را تایید نکرده اند. با این وجود احتمال توقف AMOC نیز بسیار خطرناک است. این پدیده گرما را از مناطق استوایی دور می کند. بدون آن دمای این مناطق افزایش یافتن و باران های حیاتی نیز متوقف خواهند شد. در خالی که این باران ها برای مناطقی مانند. آمریکای جنوبی ، آسیا ، و همچنین هند بسیار مهم است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال