دانشمندان می گویند چرخش هسته داخلی زمین متوقف شده است

مطالعه اخیر دانشمندان نشان می دهد هسته زمین دیگر در حالت چرخش قرار ندارد و احتمالا در آینده حرکت آن معکوس خواهد شد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، زمین دارای هسته داخلی و خارجی است. هسته داخلی بصورت جامد و ۵۰۰۰ هزار کیلومتر است که در زیر پوسته قرار دارد. هزینه بیرونی […]

مطالعه اخیر دانشمندان نشان می دهد هسته زمین دیگر در حالت چرخش قرار ندارد و احتمالا در آینده حرکت آن معکوس خواهد شد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، زمین دارای هسته داخلی و خارجی است. هسته داخلی بصورت جامد و ۵۰۰۰ هزار کیلومتر است که در زیر پوسته قرار دارد. هزینه بیرونی نیز بصورت مایع و در بین گوشته جامد قرار گرفته است. به همین دلیل هسته داخلی می تواند برخلاف چرخش زمین بطور مستقل چرخش داشته باشد.

هسته داخلی زمین جرمی برابر یک سوم زمین دارد و تقریبا به اندازه مریخ است. جنس آن نیز از آهن و نیکل است و شعاع آن به ۳۵۰۰ کیلومتر می رسد.

یی یانگ، دانشمند دانشگاه پکن و شیادونگ سانگ، استاد این دانشگاه در مطالعه ای امواج ایجاد شده در اثر زمین لرزه از سال ۱۹۶۰ را که در هسته زمین بوجود امدند مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه با هدف شناسایی سرعت حرکت هسته داخلی زمین انجام شد. به گفته دانشمندان وجود تفاوت بین رکورد های زمین لرزه از سال ۲۰۰۹ تاکنون نشان می دهد چرخش هسته داخلی زمین متوقف شده است.

محققان در یادداشت خود در مورد این مطالعه گفته اند: مشاهدات شگفت انگیز ما نشان می دهد چرخش داخلی زمین بطور کامل متوقف شده و در حال تجربه یک روند بازگشتی است. تغییرات واضحی در مطالعه داده های بین دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ وجود دارد. اما این تغییرات در بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ دیده نمی شود.

هدایت چرخش داخلی زمین در اثر میدان مغناطیسی هسته بیرونی انجام میگیرد. تعادل آن نیز در اثر گرانش گوشته ایجاد میشود. درک چگونگی چرخیدن هسته داخلی می تواند ارتباط لایه ها در فرآیندهای عمیق را مشخص کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال