به گفته دانشمندان تا انقراض دسته جمعی بعدی زمین حدود ۳۰ میلیون سال فاصله داریم

محققان به دنبال زمان انقراض بعدی زمین میزان اکسیژن موجود در جو را اندازه‌گیری کردند. افزایش میزان اکسیژن در جو برای اولین بار به عنوان یک چالش برای دانشمندان مطرح است. به طوری که در طی ۷۰ سال اخیر به دنبال پاسخی برای این سوال هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات […]

محققان به دنبال زمان انقراض بعدی زمین میزان اکسیژن موجود در جو را اندازه‌گیری کردند. افزایش میزان اکسیژن در جو برای اولین بار به عنوان یک چالش برای دانشمندان مطرح است. به طوری که در طی ۷۰ سال اخیر به دنبال پاسخی برای این سوال هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات علمی انجام شده در مورد افزایش میزان اکسیژن در جو نشان می‌دهد اکسیژن حدود ۲.۴ میلیارد سال قبل در جو گسترش پیدا کرده و سپس طی دویست سال رو به کاهش بوده است که دانشمندان به آن رویداد بزرگ اکسیژنی میگویند.

دانشمندان طی یک مطالعه بین المللی با کمک تیمی از زمین شناسان دانشگاه تاسمانی تلاش کرده‌اند تا با استفاده از اندازه گیری سطح اکسیژن جو زمان انقراض دسته جمعی بعدی را مشخص کنند. به گفته دانشمندان افزایش اکسیژن جو در اثر برخورد صفحات قاره ای و تکامل سیانوباکتری ها در اقیانوس ایجاد شده است. بررسی میزان این گاز حیاتی نشان می‌دهد افزایش آن در یک دوره یک میلیارد ساله بوده که به اوج خود رسید و اکنون نیز سطح آن ۲۱ درصد است. به گفته این محققان دوره ای به نام boring billion وجود دارد که در آن میزان اکسیژن کاهش داشته است.

راس لارج، زمین شناس دانشگاه تاسمانی نتایج تحقیقات به دست آمده را مطالعه روی طیف وسیعی از مواد معدنی و ایزوتوپ ها می داند. علاوه بر آن افزایش اکسیژن به تکامل مواد معدنی در پوسته زمین و گونه های فلزی اکسید شده ارتباط دارد. در این تحقیق طی ۱۵ سال داده های عظیمی از ترکیبات شیمیایی طیف گسترده ای از مواد معدنی ایجاد شد. در این تحقیقات مشخص شد که علاوه بر افزایش اکسیژن کاهش دی اکسید کربن و متان نیز باعث آماده‌سازی اقیانوس و جو برای حیات شد.

 در دوره های نخست زیستی اقیانوس ها مملو از عناصر سمی مانند آرسنیک و جیوه بودند. افزایش سطح اکسیژن ترکیبات شیمیایی اقیانوس‌ها را کاهش داده و عناصر حیاتی مانند فسفر، مولیبدن و زینک نیز افزایش پیدا کرد. همه این تغییرات در نتیجه اولین رانش قاره‌ای همراه با چرخش ابرقاره ایجاد شد.

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد با توجه به سطح اکسیژن کنونی که ۲۱ درصد می‌باشد به سمت انقراض دسته‌جمعی در حرکت نیستیم. زیرا در انقراض پیشین سطح اکسیژن به زیر ۱۰ و یا ۵ درصد کاهش یافته بود و دی‌اکسید کربن نیز به بیش از ۴ هزار بخش در میلیون رسید. در حالی که اکنون سطح دی اکسید کربن تنها 300ppm است. با در نظر گرفتن چرخه های زمین احتمالاً ۳۰ میلیون سال دیگر تا انقراض دسته جمعی فاصله داریم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال