دانشمندان چند قدم به تهیه مدل سازی آب و هوای مریخ نزدیک شدند

فرود فضاپیما ها و حتی انسان به سیاره مریخ نیازمند پیش بینی شرایط آب و هوایی این سیاره است. در حال حاضر وضعیت آب و هوایی این سیاره و پیش بینی آن به یک چالش تبدیل شده است. به دلیل وجود طوفان های عظیم و تغییر دما و چگالی اتمسفر سیاره دانشمندان تلاش دارند بتوانند […]

فرود فضاپیما ها و حتی انسان به سیاره مریخ نیازمند پیش بینی شرایط آب و هوایی این سیاره است. در حال حاضر وضعیت آب و هوایی این سیاره و پیش بینی آن به یک چالش تبدیل شده است. به دلیل وجود طوفان های عظیم و تغییر دما و چگالی اتمسفر سیاره دانشمندان تلاش دارند بتوانند وضعیت آب و هوای این سیاره سرخ را پیش بینی کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با استفاده از مدل های پیش بینی آب و هوایی می توان وضعیت آب و هوای مریخ را پیش بینی کرد. محققان در دانشگاه ییل تلاش داشتند تا از روی جریان های جت زمین آب و هوای سیاره سرخ را به صورت مدلسازی ارائه کنند. جریان های جت همان بادهای قوی با سرعت بالا هستند که در ارتفاعات بالای اتمسفر جریان دارند این جریان ها در برخی سیارات دیگر مانند مریخ نیز وجود دارند.

دانشمندان اعلام کردند تا پیش بینی کامل آب و هوای مریخ ده سال فاصله دارند. به طوری که پس از آن به صورت روزانه پیش بینی امکان پذیر خواهد شد.  کاری که این دانشمندان انجام می‌دهند استفاده از دیتابیس های رصد شده بهتر و ترکیب آن با مدل های عددی اصلاح شده است. سپس امکان پیش بینی طوفان های شن این سیاره به وسیله ارتباط اقلیم و آب و هوای آن وجود خواهد داشت.

در این بررسی ها مشخص شد جریان های گردابی تولید شده با جت ها در اتمسفر زمین شباهت‌هایی با نیمکره جنوبی مریخ دارد. بدین ترتیب و با کمک مدل سازی امکان ساخت الگوی یک ساله آب و هوای مریخ به وجود خواهد آمد. با استفاده از این الگو نیز می‌توان گردبادها و طوفانهای کوچک و یا عظیم شن را پیش بینی کرد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال