دانشمندان به کمک ریزذرات موفق به از بین بردن عفونت‌های مزمن باکتریایی شدند

اخیرا محققین دانشگاه استرالیایی UNSW راهی جدید و غیر سمی را برای از بین بردن بیوفیلم‌های مضر پیدا کرده‌ و متوجه شده‌اند که با استفاده از ریزذارت می‌توان طیف وسیعی از عفونت‌ها را از بین برد. زمانی که باکتری‌ها به صورت مستقل وجود دارند، با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به سادگی آنها را هدف قرار داد […]

اخیرا محققین دانشگاه استرالیایی UNSW راهی جدید و غیر سمی را برای از بین بردن بیوفیلم‌های مضر پیدا کرده‌ و متوجه شده‌اند که با استفاده از ریزذارت می‌توان طیف وسیعی از عفونت‌ها را از بین برد.

زمانی که باکتری‌ها به صورت مستقل وجود دارند، با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به سادگی آنها را هدف قرار داد و از بین برد. هر چند اگر باکتری زمان کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند با در کنار هم قرار دادن دیگر باکتری‌ها، بیوفیلم را به وجود آورده و در نهایت شبکه‌ای پیچیده‌تر را ایجاد نماید که از بین بردن آن سخت‌تر خواهد بود.

از آنجایی که 80 درصد از عفونت‌ها مربوط به بیوفیلم‌ها می‌شوند و آنها نیز می‌توانند باعث ایجاد عفونت‌های کاتترهای دیالیزی شوند، مقابله با بیوفیلم‌ها به یکی از اصلی‌ترین تلاش‌ها در سراسر مراکز پزشکی جهان تبدیل شده است. همین موضوع نیز باعث شده تا محققین دانشگاه UNSW به دنبال راهی جدید برای از بین بردن این بیوفیلم‌ها باشند که البته به آن نیز رسیده‌اند. آنها با استفاده از یکی از پاتوژن‌های انسانی با نام سودوموناس آئروژینوزا، سعی کرده‌اند به ارگانیسمی برسند که بسیاری از باکتری‌ها به آن صورت واکنش نشان می‌دهند.

این تیم برای از بین بردن بیوفیلم‌ها، سعی کرده است تا شرایط ایجاد کلنی توسط بیوفیلم‌ها را بازسازی کرده و تمام اتفاقاتی که برای این سلول‌ها می‌افتد را مشاهده نمایند. آنها مشاهده کرده‌اند که هنگام از بین بردن ساختار اصلی بیوفیلم‌ها، امکان حمله و از بین بردن تک به تک سلول‌ها وجود دارد و می‌توان به این روش، آنها را از بین برد.

در این مرحله محققین به کمک ریزذرات‌های اکسید آهن و ایجاد میدانی مغناطیسی، شرایط را برای از بین بردن باکتری‌ها ایجاد نمودند. در ابتدا این موضوع باعث شد تا دمای محیط 5 درجه سلسیوس افزایش داشته باشد که البته این افزایش دما در بخش هیپرترمی نیز دیده شد و خوشبختانه این موضوع باعث از بین رفتن ساختار بیوفیلم‌ها گشت. زمانی که ساختار پیچیده بیوفیلم‌ها در هم شکسته شود، جدا شدن باکتری‌ها از یکدیگر، حمله کردن به آنها را آسان‌تر از همیشه می‌نماید.

طبق صحبت‌های رهبر این پروژه و تیم، پروفسور Cyrille Boyer، این روش و به کارگیری ریزذارت اکسید آهن که به وسیله‌ی پلیمر پوشیده شده‌اند، می‌تواند در از بین بردن باکتری‌ها و بیوفیلم‌ها در موارد صنعتی و کلینیک‌ها استفاده گردد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال