دانشمندان برای پاکسازی لباس های فضایی از عروسک های باربی استفاده کردند

دانشمندان برای تست روش جدید پاکسازی لباس های فضایی از عروسک های باربی استفاده کردند. لباس فضانوردان طی سفر به ماه پوشیده از غبار ماه خواهد شد. روش پاکسازی جدید دانشمندان نیز استفاده از اسپری نیتروژن است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان نوعی اسپری نیتروژن مایع توسعه دادند تا از سر […]

دانشمندان برای تست روش جدید پاکسازی لباس های فضایی از عروسک های باربی استفاده کردند. لباس فضانوردان طی سفر به ماه پوشیده از غبار ماه خواهد شد. روش پاکسازی جدید دانشمندان نیز استفاده از اسپری نیتروژن است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان نوعی اسپری نیتروژن مایع توسعه دادند تا از سر غبار ماه روی لباس فضانوردان خلاص شوند. این غبار همانند یک لایه پودری لباس فضانوردان را می پوشاند و تمیز کردن آن نیز بسیار مشکل است. استنشاق این غبار نیز برای سلامتی فضانوردان خطرناک است.

محققان از دانشگاه واشنگتن برای آزمایش روش خود از لباس های مشابه لباس فضانوردان ناسا استفاده کردند. آنها این لباس را به عروسک های باربی پوشاندند. سپس عروسک ها تحت فشار نیتروژن مایع دچار انفجار شدند. این روش می تواند میزان پاکسازی لباس ها از گرد و غبار را نشان دهد. همچنین خاکستر آتشفشانی مربوط به فوران کوه سنت هلن در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت. زیرا از نظر قوام و جنسیت به غبار ماه شباهت زیادی دارد.

در آزمایش های انجام گرفته مشخص شد این راه حل می تواند نسبت به روش های قدیمی عملکرد بهتری داشته باشد. پیش از این فضانوردان آپولو برای از بین بردن غبار از روی لباس از برس استفاده می کردند که باعث آسیب به لباس های فضانوردان میشد.

نیتروژن مایع به دلیل وجود پدیده ای به نام اثر لایدن فروست مورد استفاده قرار گرفت. در صورتی که یک مایع در نقطه ای بالاتر از نقطه جوش خود قرار بگیرد باعث ایجاد لایه ای از بخار مایع میشود که دور آن قرار خواهد گرفت. رسانایی گرمایی پایین در گازها از جوشش مایع جلوگیری میکند. همین موضوع باعث چرخش قطره در تمام سطح میشود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال