خروج شرکت Oneweb از ورشکستگی؛ ارسال ۳۶ ماهواره دیگر به مدار زمین

امسال شرکت Oneweb با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. این شرکت پروژه‌ای به منظور اتصال جهانی به مجمع الکواکب در دست توسعه دارد و از ماهواره‌های پهن باند برای مدار دور زمین استفاده می‌کند اما با این حال این پروژه با مشکلاتی همراه بوده است به گزارش سرویس اخبار نجومی تکنا به نقل از نیواطلس، […]

امسال شرکت Oneweb با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. این شرکت پروژه‌ای به منظور اتصال جهانی به مجمع الکواکب در دست توسعه دارد و از ماهواره‌های پهن باند برای مدار دور زمین استفاده می‌کند اما با این حال این پروژه با مشکلاتی همراه بوده است

به گزارش سرویس اخبار نجومی تکنا به نقل از نیواطلس، پس از ثبت پرونده ورشکستگی بند 11 در ماه مارس و تنها عملیاتی کردن ۷۴ ماهواره بر روی مدار زمین از ۶۴۸ ماهواره برنامه‌ریزی شده، این شرکت توانست از طریق سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری دولت بریتانیا و شرکت Bharti Global هند خود را از چنگال ورشکستگی نجات دهد.

اکنون به نظر می‌رسد که همه چیز طبق روال برگشته است و این شرکت اخیراً اعلام کرده که در 18 دسامبر 36 ماهواره دیگر را با یک موشک سایوز با موفقیت پرتاب نموده و مجموع ماهواره فعلی خود در مدار زمین را به 110 عدد رسانده است. این شرکت در بیانیه‌ای گفت:« این عملیات در ۹ دسته مختلف و در زمان ۳ ساعت انجام شده است و اکنون ما سیگنال هر ۳۶ ماهواره را با موفقیت دریافت کرده‌ایم.» شرکت Oneweb به علت فراگیری بیماری کرونا در ماه مارچ، اکثر نیروهای خود را به دلیل ورشکستگی از دست داد. اما اکنون این شرکت اعلام کرده که با سرعت بسیار بالایی در حال استخدام افراد مورد نظر خود است و قصد دارد زیرساخت‌های خود در زمین و مدار دور آن را تکمیل کند.

‏این شرکت در نهایت قصد دارد تا سرویسی جهانی در زمینه ماهواره‌های پهن باند به صورت کامل ارائه دهد. این شرکت با داشتن صدها ماهواره در ۱۲۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین، اینترنتی با سرعت بسیار بالا و تاخیر کم برای دورترین نقاط کره زمین فراهم می‌کند. سرعت پهنای باند این اینترنت توانسته است به ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد و سرعت تاخیر آن ۳۲ میلی ثانیه است. دولت بریتانیا قصد دارد از این شبکه برای توسعه فناوری GPS خود استفاده کند و از آنجایی که این کشور از حوزه اتحادیه اروپا خارج شده و می‌تواند شبکه GPS خود را برای رقابت با سیستم گالیله اروپا آماده کند.

‏البته شرکت Oneweb به خوبی می‌داند که با این کار به رقابت با پروژه استارلیک الن ماسک می‌رود. پروژه استارلیک در حال حاضر نزدیک به هزار ماهواره در مدار زمین دارد و با پرتاب هر موشک فالکن ۹ به فضا، ۶۰ ماهواره دیگر به این تعداد اضافه می‌شود. به نظر سخت می‌آید بتوان با فردی رقابت کرد که یک محل پرتاب موشک مستقل برای خود دارد، آن هم در رقابتی که مشتریان خواهان بهبود عملکرد مستمر هستند. اکنون سوالات بیشتری ذهن علاقه‌مندان را درگیر کرده است و آنان را به فکر فرو برده که شرکت Oneweb چگونه می‌خواهد هر پنج تا هفت سال سیستم خود را تغییر دهد تا با فناوری‌های روز هماهنگ شود.

‏با این حال شرکت Oneweb خوش بین است و اعلام کرده برنامه اولیه آنان جذب حکومت‌ها و شرکت تجاری بزرگ است و پس از آن به مشتریان حقیقی سرویس می‌دهد. این شرکت برنامه دارد سرویس‌های خود را در سال ۲۰۲۱ در بریتانیا، آلاسکا، اروپای شمالی، گریین لند، ایسلند، کانادا و کشورهای حوزه قطب شمال بر پا کند و از سال ۲۰۲۲ برنامه خود را به صورت جهانی عملی نماید. برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.