کوسه ها از میدان مغناطیسی زمین به عنوان GPS استفاده می کنند

دانشمندان در مطالعات اخیر خود متوجه شدند میدان مغناطیسی زمین نقش نوع GPS را برای پیمایش در مسیر های طولانی برای کوسه ها ایفا می کند. کوسه ها از این میدان مغناطیسی برای پیدا کردن مسیر در اقیانوس های جهان استفاده می کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در مطالعه خود […]

دانشمندان در مطالعات اخیر خود متوجه شدند میدان مغناطیسی زمین نقش نوع GPS را برای پیمایش در مسیر های طولانی برای کوسه ها ایفا می کند. کوسه ها از این میدان مغناطیسی برای پیدا کردن مسیر در اقیانوس های جهان استفاده می کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در مطالعه خود از یک گونه کوچک کوسه استفاده کردند. در این آزمایش مشخص شد کوسه ها از میدان مغناطیسی برای پیمایش مسیرهای طولانی استفاده می کنند. رفتاری که در دیگر حیوانات دریایی مانند لاکپ شت ها نیز دیده می شود.

رایان کلر متخصص مطالعات دریایی و نویسنده این تحقیق که در ماه جاری در مجله Current Biology منتشر شده است، می‌گوید: این مطالعه کمک می کند تا چگونگی مسیریابی کوسه ها در عبور از دریاها و یا مواردی مانند تغذیه، تولید مثل و زایمان مشخص شود. کلر اضافه کرد: اکنون ما در مورد پاسخ دادن کوسه ها به میدان های مغناطیسی اطلاع داریم. اما تاکنون نمیدانستیم آنها از وجود میدان‌های مغناطیسی باخبر بوده و از آن به عنوان مسیریاب در ناوبری استفاده می کنند. به عنوان مثال کوسه هایی وجود دارند که می‌توانند پس از پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر در نهایت به همان نقطه برگردند.

این سوال که کوسه ها چگونه مسیر خود را در مهاجرت ها پیدا می کنند، سال ها مورد توجه محققان بوده است. کوسه ها سفرهای خود را در اقیانوس های آزاد انجام می دهند. در جایی که در طول مسیر هیچ ویژگی فیزیکی ای وجود ندارد تا به عنوان نشانه از آن استفاده کنند.

محققان در دانشگاه ایالتی فلوریدا در مطالعه ای تصمیم گرفتند از کوسه های کلاهک دار استفاده کنند. کوسه های کلاهک‌دار در سواحل آمریکا زندگی می کنند و هر ساله نیز به همان مکان قبلی خود باز می گردند. در این تحقیق از ۲۰ کوسه کلاهک‌دار استفاده شد. آن‌ها در معرض شرایط مغناطیسی مصنوعی و مکان های شبیه سازی شده به فاصله صدها کیلومتر دورتر از مکانی در فلوریدا مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان دریافتند کوسه ها شروع به شنا کردن به سمت شمال کردند، زمانی که میدان مغناطیسی باعث شد آنها فکر کنند در جنوب مکانی هستند که باید باشند.

رابرت هوتر، از دانشمندان ارشد این دانشکده و محقق آزمایشگاه دریایی موته در مورد این آزمایش گفته است: اگرچه یافته‌های این تحقیق قانع کننده است، اما برای بررسی چگونگی استفاده کوسه ها از میدان مغناطیسی و تعیین محل قرارگیری آنها و اینکه آیا کوسه های مختلف و مهاجر سیستم مشابهی در پیمایش مسیر دارند یا خیر، به مطالعات بیشتری نیاز است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال