ابررایانه ایرانی سیمرغ با ظرفیت ۱۶۰ تریلیون پردازش در ثانیه ساخته شد

وزارت ارتباطات از بهره‌برداری ابررایانه ایرانی سیمرغ در دهه فجر خبر داد. این ابررایانه کاملا ایرانی قادر است ۱۶۰ تریلیون عملیات را در یک ثانیه پردازش کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، وزارت ارتباطات با اعلام این خبر گفته است: فناوری ساخت ابر رایانه که یکی از نشانه های تولید علم در کشور محسوب […]

وزارت ارتباطات از بهره‌برداری ابررایانه ایرانی سیمرغ در دهه فجر خبر داد. این ابررایانه کاملا ایرانی قادر است ۱۶۰ تریلیون عملیات را در یک ثانیه پردازش کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، وزارت ارتباطات با اعلام این خبر گفته است: فناوری ساخت ابر رایانه که یکی از نشانه های تولید علم در کشور محسوب می شود تاکنون تنها در انحصار چند کشور پیشرفته قرار داشته است. اما پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانسته است پروژه ابررایانه سیمرغ را به اتمام برساند.

 این ابررایانه قرار است در زمان بهره برداری در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، داده های کلان، بلاک چین و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار بگیرد. این ابر رایانه با قدرت پردازشی خود می تواند در تحلیل های زمین شناسی و زلزله شناسی و یا پیش بینی های آب و هوا در شبکه ملی اطلاعات نیز استفاده شود.

 این وزارتخانه اعلام کرده در بهمن ماه امسال پیش نمونه این ابررایانه با با ظرفیت ۱۶۰ میلیون عملیات پردازش به بهره برداری رسیده و توسعه آن تا ظرفیت یک میلیون میلیارد محاسبه در ثانیه ادامه خواهد داشت. این ابررایا نه در جمع ۵۰۰ ابر رایانه دنیا قرار خواهد گرفت و در آینده در تحلیل وقوع زلزله در کشور نیز به کار گرفته خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال