سمعک‌های هوشمندی که می‌توانند روی یک صدا متمرکز شوند

محققان آلمانی سمعکی ساخته اند که می تواند در مکان های شلوغ تنها بر روی یک صدا تمرکز کند. بسیاری از سمعک هایی که اکنون مورد استفاده قرار میگیرند نیز چنین توانایی ای ندارند. این کار تنها توسط گوش انسان انجام میگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری مجله خبری تکنا، گوش انسان قادر است به […]

محققان آلمانی سمعکی ساخته اند که می تواند در مکان های شلوغ تنها بر روی یک صدا تمرکز کند. بسیاری از سمعک هایی که اکنون مورد استفاده قرار میگیرند نیز چنین توانایی ای ندارند. این کار تنها توسط گوش انسان انجام میگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری مجله خبری تکنا، گوش انسان قادر است به راحتی بر روی یک صدای خاص متمرکز شود و تنها همان صدا را بشنود. این پدیده که اثر مهمانی شبانه(Cocktail party effect) نام گرفته می تواند شنوایی را تنها بر روی یک محرک خاص متمرکز کند. مانند کسی که در یک مهمانی تنها به صحبت های مخاطب خود گوش می کند و به سایر صداها توجهی ندارد.

سمعک های جدیدی که توسط محققان ساخته شده است به کاربر اجازه می دهد تا بتواند بر روی صدای خاص تمرکز کند. این پروژه سه ساله توسط موسسه فناوری فرانهوفر (Fraunhofer) انجام گرفته است. در واقع این سمعک با تحریک متحرک مغز مبتنی بر EEG کار میکند. این دستگاه با نظارت بر فعالیت الکتریکی مغز می تواند جهت صدایی که کاربر در حال تمرکز است را شناسایی کند. در این میان یک میکروفون جهت دار نیز با تمرکز در همان جهت صداهای دیگر را فیلتر کرده و تنها صدای مدنظر را دریافت میکند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال