کشف امکان هک شدن پین کد گوشی‌های هوشمند

پیش از این گفته شده بود که پین کدهای گوشی ایمن نیستند و امکان هک شدن آنها وجود دارد، اما حالا پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل در انگلیس که یکی از آنها نیز یک محقق ایرانی است مشخص کردند که این ابزار چهار رقمی ایمن سازی گوشی به شدت قابل نفوذ است و راهی برای هک کردن […]

پیش از این گفته شده بود که پین کدهای گوشی ایمن نیستند و امکان هک شدن آنها وجود دارد، اما حالا پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل در انگلیس که یکی از آنها نیز یک محقق ایرانی است مشخص کردند که این ابزار چهار رقمی ایمن سازی گوشی به شدت قابل نفوذ است و راهی برای هک کردن پین کد گوشی‌های هوشمند با استفاده از داده‌های حسگرهای گوشی‌ها وجود دارد.

این محققان با انجام آزمایشی توانستند پین کد یک گوشی را به همین روش با دقت ۷۰ درصد حدس بزنند. آنان در پنجمین تلاش خود پین کد درست گوشی یاد شده را حدس زده و آن را هک کردند.

به گفته این پژوهشگران، با استفاده از ژیروسکوپ گوشی‌ها می‌توان پین کد هر گوشی را که عددی چهار رقمی است با دقت بالایی حدس زد؛ ژیروسکوپ گوشی، حسگری است که چرخش و جهت‌گیری مچ دست کاربر تلفن همراه را ردگیری می‌کند.

دکتر سیامک شاهان دشتی یکی از محققان عضو این گروه تحقیقاتی می‌گوید می‌توان با استفاده از اطلاعات حسگرهای گوشی‌ها به مرورگرهای اینترنتی نصب شده بر روی آنها هم نفوذ کرد و متوجه شد یک کاربر بر روی چه چیزهایی کلیک می‌کند و چه مطالبی تایپ می‌کند.

گروه تحقیقاتی یاد شده اطلاعات به دست آمده را در اختیار شرکت‌های مهم تولیدکننده مرورگرهای اینترنتی مانند موزیلا و اپل گذاشته‌اند تا این آسیب پذیری‌های امنیتی خطرناک برطرف شود.

این گروه تحقیقاتی 25 نوع حسگر مختلف بر روی گوشی‌های هوشمند شناسایی کرده‌اند که می‌توان از آنها برای سرقت اطلاعات کاربران تلفن‌های همراه استفاده کرد. هک شدن پین کد و ورود به محیط سیستم عامل گوشی، نصب برنامه‌های آلوده و سرقت اطلاعات مالکان تلفن‌های همراه را به سادگی ممکن می‌کند و امنیت و حریم شخصی افراد را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

در مجموع به جز دوربین و GPS گوشی دیگر حسگرهای تلفن همراه بدون کسب اجازه از مالک اطلاعات وی را در اختیار افراد ثالث قرار می‌دهند.